RTL Belgium ziet omzet dalen, maar breidt tv-marktleiderschap uit in Franstalig België

FacebookTwitterLinkedIn

RTL Belgium, met onder meer tv-zender RTL-TVI en radiozender Bel RTL in portefeuille, heeft financieel een moeilijk jaar achter de rug. Het marktaandeel op televisie in Franstalig België nam wel toe, aldus de Duitse moedergroep RTL Group.

De financiële cijfers in België hadden te lijden onder dalende reclame-inkomsten. Zo daalde de totale tv-reclamemarkt volgens de groep met ruim 10 procent in Franstalig België. De omzet van RTL Belgium kwam uit op 159 miljoen euro, ruim 14 procent minder dan in 2019. Bij de operationele winst (aangepaste ebita) was er meer dan een halvering, tot 16 miljoen euro.

Volgens RTL Group slaagden de tv-zenders er wel in hun marktaandeel in Franstalig België te vergroten: van 34,5 naar 36,1 procent (in de doelgroep 18-54 jaar). Het marktaandeel van RTL-TVI ging van 25,3 naar 27,1 procent. De voorsprong op de openbare zenders werd vergroot, klinkt het.

RTL Group kocht in december de minderheidsaandeelhouders (Rossel, IPM en Mediahuis) uit en bezit RTL Belgium nu volledig. Daartoe behoren niet alleen drie Franstalige televisiezenders (RTL-TVI, Club RTL en Plug RTL), maar ook de radiozenders Bel RTL, Radio Contact en de digitale zender Mint. Er is ook een streamingdienst (RTL Play) en de nieuwswebsite RTLInfo.be.

De volledige RTL Group zag de omzet met ongeveer een tiende dalen tot 6,02 miljard euro. De winst ging ruim een kwart lager tot 625 miljoen euro. De mediagroep verwacht dit jaar een stevige verbetering, al zouden de resultaten nog niet terugkeren naar het niveau van 2019, voor de coronacrisis.

Bron: Belga.