Mediagroep Roularta (Knack, Trends, Kanaal Z, Mediafin, enz.) heeft dinsdag recordresultaten bekendgemaakt voor het boekjaar 2021, gekenmerkt door “een groei in alle domeinen”.
Roularta heeft voornamelijk geprofiteerd van een groeiende lezersmarkt en reclamemarkt en realiseerde een omzet van 300,2 miljoen euro, een stijging van 17,1% tegenover 2020. De lezersmarkt genereerde meer omzet (127,1 miljoen euro) dan de reclamemarkt (112,7 miljoen euro), “terwijl het in 2019 nog omgekeerd was”, benadrukt de uitgever.
Roularta, ook aanwezig op de Nederlandse markt waar het sinds eind 2021 20 magazines bezit, boekte een ebitda (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van 41 miljoen euro, meer dan het dubbele van de 19,5 miljoen euro van het jaar voordien. De nettowinst van de mediagroep bedroeg 16 miljoen euro, een absolute stijging van 10,2 miljoen euro op jaarbasis.
De co-onderneming Mediafin (De Tijd/L’Echo), waarin Roularta (50%) het aandeelhouderschap deelt met Rossel (50%), boekte een “substantiële verbetering” van de omzet met 73,7 miljoen euro, van de ebitda met 17,5 miljoen euro en van het nettoresultaat met 10,8 miljoen euro. De Raad van Bestuur van Roularta zal zoals vorig jaar een dividend van 1 euro per aandeel voorstellen.
Voor 2022 wijst de groep op sterk fluctuerende reclame-inkomsten van maand tot maand en een beperkte zichtbaarheid. De vooruitzichten voor de inkomsten van abonnementen in 2022 blijven positief. In het licht van de oorlog in Oekraïne verwacht Roularta dat de marges onder druk zullen komen te staan door de aanzienlijke stijging van de papierprijzen, de algemene stijging van de energieprijzen en de impact van de inflatie op de lonen.
Bron: Belga.