Resultaten CIM RAM januari-april 2018: Radio 2 best beluisterde zender in Vlaanderen

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
headphone

Met een marktaandeel van 30,39 procent is Radio 2 de best beluisterde zender in het Vlaamse radiolandschap. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het CIM die via een nieuwe methodologie gemeten werden. De luistercijfers hebben betrekking op de periode van januari tot en met april 2018.

Qmusic was in die periode de tweede best beluisterde zender met een marktaandeel van 12,37 procent. De Medialaan-zender wordt gevolgd door Studio Brussel met 11,18 procent.

Op plaats vier en vijf staan MNM en Joe met een marktaandeel van respectievelijk 9,9 en 8,94 procent. Daarna komen Radio 1 (8,4 procent) en Nostalgie (6,89 procent). Klara haalt een marktaandeel van 2,54 procent.

De VRT is tevreden met deze resultaten. “Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons radio-aanbod”, reageert radiomanager Els Van De Sijpe. De openbare omroep bereikt naar eigen zeggen ook veel jongeren: MNM bereikt dagelijks ruim 1 op 4 jongeren.

Medialaan, moederholding van de commerciĆ«le zenders Qmusic en Joe, is ook blij met de resultaten. Qmusic en Joe bereiken elke dag samen 1,3 miljoen luisteraars. Op de werkvloer is Qmusic volgens Medialaan de meest beluisterde zender (22,3 procent marktaandeel op 12+). Op de zenderdoelgroep 35-54 haalt Joe dan weer een marktaandeel van 12,9 procent. “Qmusic staat voor brede en populaire muziek, de meest spraakmakende ochtendshow en entertainment. We zijn heel blij dat dat weerspiegeld wordt in de resultaten”, reageert radiodirecteur An Caers.

Ook Tom Klerkx, directeur van Nostalgie, toont zich tevreden met deze luistercijfers. “Deze resultaten geven ons vertrouwen voor de zomer.” Het marktaandeel van Nostalgie op de kerndoelgroep 35-54 klokte af op 9,8 procent.

Meer informatie over de vernieuwde methodologie leest u hier.