Resultaten CIM radio golf 2016-1: JOE fm en Studio Brussel winnaars in het Noorden, Radio Contact blijft nr. 1 in het Zuiden

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft op 19 mei 2016 de resultaten voor de radio`s (W2016-1) bekendgemaakt.

 

Noorden

 

Radio 2 blijft in Vlaanderen ruim de grootste radiozender met 29,83 procent marktaandeel. Studio Brussel verstevigt haar positie (+1,18 procentpunt) en haalt haar beste resultaat ooit met 14,11 procent. Qmusic, de grootste zender van Medialaan, gaat met 0,8 procentpunt achteruit en haalt een marktaandeel van 11,72 procent. MNM zakt tot juist onder de 10%. Radio 1 kan de stevige boost van vorige wave niet helemaal behouden en komt op hetzelfde niveau als een jaar geleden (8,2 procent). JOE fm doet het goed en de tweede zender van Medialaan steekt Radio 1 voorbij als 5de zender in Vlaanderen. Het marktaandeel van Nostalgie, de derde landelijke, commerciële zender, blijft stabiel op 5,7 pct. Ook het marktaandeel van Klara blijft nagenoeg onveranderd op 2,2 pct.

 

Het marktaandeel van alle VRT-netten komt in totaal op 64,28%. Medialaan Radio daalt tot 20,10%.

 

Zuiden

 

Radio Contact moet een deel van de winst tijdens de vorige wave terug inleveren en strandt op 15,33 procent marktaandeel. Bel RTL blijft de 2de grootste met 14,74 procent. VivaCité gaat lichtjes vooruit en komt op 14,38 pct.. Ook Radio Nostalgie stijgt en komt op net geen 12 procent. Classic 21 kende vorige jaar een sterke stijging maar moet dat nu prijsgeven. Het verlies bedraagt  1,67 procentpunt en komt nu op 8,67 procent marktaandeel. NRJ blijft stabiel rond 7 procent. La Première daalt onder de 6 pct. Ook Pure FM en Fun Radio kennen een negatieve groei. Musiq`3 kent daarentegen een groei van 0,63 procentpunt en flirt met de 2 procent. DH Radio blijft stabiel. Nieuwkomer Mint heeft 0,5 pct. marktaandeel.

 

Het aandeel van de RTBF-netten daalt naar 33,76%.