Resultaten CIM radio golf 2015-2: Q-music terug nummer 2, VivaCité nr.1 in Zuiden

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft op 20 augustus 2015 de resultaten voor de radio`s (W2015-2) bekendgemaakt. De resultaten bestrijken de periode van 28 maart tot en met 27 juni 2015.

 

Noorden

 

Radio 2 blijft in Vlaanderen ruim de grootste radiozender met 28,44 procent marktaandeel. Q-music doet haasje over met Studio Brussel en wordt terug de tweede zender in het noorden. De grootste zender van Medialaan gaat met 1,74 procentpunt vooruit en haalt een marktaandeel van 14,69 procent. Studio Brussel heeft moeten inleveren en komt op 12 procent terecht. MNM zet zijn stijgende trend voort. Het gaat met 1,11 procentpunt vooruit en gaat voor het eerst sinds golf 2012-3 boven de 10 procent. JOE fm gaat er ook stevig op vooruit en behaalt haar beste resultaat ooit. De tweede zender van Medialaan komt op 8,68%. Ook de derde zender van de VRT, met name Radio 1, gaat achteruit. Voor de eerste keer in 2 jaar daalt het marktaandeel onder de 7 procent. Radio Nostalgie blijft rond de kaap van 6 procent hangen. Hetzelfde geldt voor Klara dat net geen 2 procent haalt. Nieuwkomer in de lijst Radio Minerva haalt net geen 1 procent.

 

Het marktaandeel van alle VRT-netten komt in totaal op 59,56%. Medialaan Radio stijgt tot 23,37%.

 

Zuiden

 

VivaCité wordt de grootste zender in het Zuiden met een marktaandeel van bijna 15 procent. Dit gaat ten koste van Radio Contact dat meer dan 3 procentpunt verliest. De radiozender eindigt op 12,88 procent. Bel RTL gaat ook een beetje achteruit tot 14,1 procent. Radio Nostalgie, die tijdens de vorige wave zwaar achteruit ging, herstelt zich nu en blijft net onder de 12 procent. Classic 21 en La Première blijven stabiel. NRJ verliest en komt op 6,41 procent terecht. Fun Radio, Pure FM, Musiq`3, Sud Radio en DH Radio gaan allemaal vooruit. Chérie FM is ook voor de eerste keer in het luisteronderzoek opgenomen.

 

Het aandeel van de RTBF-netten stijgt naar 37,19%.