Outbrain en Ligatus bundelen krachten

FacebookTwitterLinkedIn

Outbrain heeft een overeenkomst om Ligatus over te nemen via een aandelendeal.

Outbrain is een ontdekkings- en native advertentieplatform dat persoonlijke online feeds wil creëren op basis van een aanbevelingstechnologie. Op deze manier wil het surfers, uitgevers en adverteerders met elkaar verbinden. Het hoofdkantoor is gevestigd in New York met kantoren in 15 steden over de hele wereld.

Ligatus, volledige dochteronderneming van Gruner + Jahr, is leverancier van native advertentieoplossingen die adverteerders en uitgevers samenbrengen door middel van krachtige en niet-opdringerige native advertenties. Ligatus biedt op maat gemaakte en contextuele advertenties naast de content van uitgevers in een formaat geschikt voor alle devices waarbij de merkveiligheid wordt gegarandeerd. Het hoofdkantoor is gevestigd in Keulen, maar er is ook een kantoor in België onder leiding van Ben Doumen.

Door het toevoegen van het netwerk van Ligatus zal Outbrain haar positie in Europa versterken met meer dan 1.400 premium uitgevers, waaronder STERN, RTL en Femme Actuelle.

David Kostman, co-CEO van Outbrain: “De overname van Ligatus maakt deel uit van onze marktconsolidatiestrategie en stelt ons in staat ons native aanbod uit te breiden naar adverteerders en de relatie met onze uitgevers te versterken. Door het native advertentieaanbod van Ligatus te combineren met Outbrain’s targeting-technologie zal het voordeel voor adverteerders, uitgevers en gebruikers een betrouwbare feed zijn.”

Klaus Ludemann, CEO van Ligatus: “We zijn verheugd om ons bij Outbrain te voegen om een echte native advertising powerhouse te worden.”

Julia Jaekel, CEO van Gruner + Jahr: “We zijn fier om aandeelhouder te worden in Outbrain. Bovendien zal Arne Wolter, onze Chief Digital Officer, er toetreden tot de raad van bestuur.”

De overname is onderhevig aan bepaalde goedkeuringen en zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2019 worden afgerond.