Najaar 2022: VTM, VTM 2 en VTM GO staan klaar met publiekslievelingen en reeks nieuwkomers

FacebookTwitterLinkedIn

VTM, VTM 2 en VTM GO staan klaar met een nieuw televisienajaar. VTM pakt uit met de populairste succesprogramma’s en nieuwe titels. VTM 2 wordt twee en viert die verjaardag met reality en sport. VTM GO investeert met VTM GO SHORTIES verder in kortere formats voor de jonge streamer, waarin nieuw talent en online creators een platform krijgen. 

Twee jaar na de lancering beleefden de VTM-zenders hun beste voorjaar ooit. Ze boekten samen een marktaandeel van 39,8% (+3,1%). VTM zette een stijging van 3,1% neer en kijkt met 27,1% marktaandeel terug op het beste voorjaar in twintig jaar tijd. Absolute kijkcijfertoppers waren o.a. The Masked Singer, The Voice Kids en De Verraders.

VTM

Voor het najaar brengt VTM publiekslievelingen samen in één tv-seizoen. Van Blind Getrouwd, Erfgenaam Gezocht en The Voice van Vlaanderen tot LEGO MASTERS, I Can See Your Voice en Code van Coppens. En natuurlijk is er ook de XL-comeback van SOS Piet. VTM trekt daarnaast een blik vol gloednieuwe programma’s open.

Jens Dendoncker is de host van Wie Zoekt Die Wint. In de oproepaflevering zoekt hij gezinnen die bereid zijn om hun hele huis overhoop te halen op zoek naar 100.000 euro die erin verstopt zit. Nora Gharib daagt in Tiny House Battle twee teams uit om een tiny house te ontwerpen en bouwen naar smaak van een koper.

In De Schaal van Pascale, halen acht kandidaten alles uit de kast om de beste pottenbakker van Vlaanderen te worden. Laura Tesoro, Jamie-Lee Six en Maarten Cop openen in Het Jachtseizoen de avontuurlijke jacht op voortvluchtige bekende Vlamingen en brengen daarmee deze YouTube-hit naar het Vlaamse televisiescherm.

Bruno Vanden Broecke maakt zijn debuut als host van Out Of Office, een ‘baan-brekend’ experiment met Vlamingen met een burnout en personen met een beperking. Paul Jambers gaat ten slotte Back To The 90’s en blikt met de getuigen van toen terug op de meest spraakmakende reportages

Maarten Janssen, channel manager VTM: “VTM gaat voor een najaar bomvol hits. Dat was al het geval in de eerste helft van het jaar, met het beste VTM-voorjaar in meer dan twintig jaar tijd. Voor het najaar beloven we nog meer hits, elke avond, de hele avond lang.

VTM 2

Kristine Willems, channel manager VTM 2: “VTM 2 viert eind augustus z’n tweede verjaardag. De voorbije twee jaar vulden we vier tv-seizoenen, goed voor zo’n 30 lokale programma’s. VTM 2 slaagde er zo in om stevige fundamenten te leggen waar we in het najaar verder op bouwen.

In het najaar is er bij VTM 2 plaats voor guts, straffe verhalen, reality en sport.

In Battlecat duikt programmamaker Luk Wyns in de wereld van kooivechtster Cindy Dandois. Regi opent zijn Academy in Marbella en beslist in een live finale in het Sportpaleis wie de ster van zijn volgende hit wordt. Van Marbella naar Costa Belgica, waar Vlamingen gevolgd worden die luxepanden kopen en verkopen. Nog meer wegdromen in het buitenland kan met Expeditie Gooris in Amerika.

VTM 2 zet ook in op human interest. In In Mijn Caravan duikt programmamaker Kristof Dewamme de wereld in van de campings en de mensen die daar wonen. De wegenwacht wordt gevolgd in Pech Onderweg en Bockie De Repper roert opnieuw in de potjes – en de verhalen – van de man in de straat in Dat Eet Dan Gelukkig Zijn.

BV Darts kent dit seizoen 12 namen die op een one-hundred-eighty mikken. Daarnaast hebben kijkers op dinsdag een vaste afspraak met Club Brugge in de UEFA Champions League en zijn op woensdag de clashes tussen Europese voetbalteams te zien. Later in het najaar zendt VTM 2 ook de Croky Cup uit.

VTM GO

Het gratis online platform VTM GO biedt een aanbod aan kortere formats voor de jonge streamer. Die lijn trekt VTM GO in het najaar door met meer VTM GO SHORTIES.

Calogero Macaluso, Directeur Streaming licht toe: “Met VTM GO boekten we de voorbije periode recordcijfers en blijven we met maandelijks bijna 17 miljoen views het absolute nummer 1 Vlaams streamingplatform. Onze focus om VTM GO nog toegankelijker te maken op het televisiescherm rendeert duidelijk. In juli werd VTM GO meer bekeken op het tv-scherm dan op eender welk ander scherm. Die nummer 1 positie hebben we ook te danken aan een sterke combinatie van lineaire toppers en exclusieve ‘midform-programma’s’, die we sinds dit voorjaar bundelen onder het label VTM GO SHORTIES.