Mediahuis neemt Nederlandse krantengroep NDC over

FacebookTwitterLinkedIn

Mediahuis heeft de overname volledig afgerond van de Nederlandse krantengroep NDC, uitgever van onder meer Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant.

Voor NDC luidt deze overname een nieuwe fase in. Koos Boot komt als nieuwe CEO aan het hoofd te staan. Hij neemt de positie over van Pier Baarsma, sinds 2018 Algemeen Directeur. Koos Boot zal samen met huidig algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk het nieuwe NDC leiden.

Er begint nu een nieuwe fase waarbij het de ambitie is van Mediahuis om NDC op korte termijn succesvol en financieel gezond te maken“, zegt Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep. “Het spreekt voor zich dat de digitale versnelling en de synergievoordelen die Mediahuis als groep kan bieden, hierbij van groot belang zijn.

Groen licht voor overname

In september werd al bekend dat er een principeakkoord was gesloten over een overname. Nadat maandag de Nederlandse mededingingsautoriteit ACM, de Autoriteit Consument & Markt, het licht op groen had gezet, gaf ook de ondernemingsraad van NDC een positief advies. Bij NDC werken zo’n 600 mensen. Naast Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant, is NDC ook uitgever van Friesch Dagblad, zeven nieuwsbladen en tientallen weekbladen in Noord-Nederland, Flevoland en de Kop van Overijssel.

Volgens de mededingingsautoriteit is NDC een relatief kleine speler op de dagbladenmarkt en heeft de overname geen gevolgen voor lezers en ook geen negatieve gevolgen op de prijs, kwaliteit en innovatie in de sector. Verder blijft er voldoende concurrentie tussen de verschillende landelijke en regionale dagbladen over, net als op de advertentiemarkt, klinkt het.

Mediahuis in Nederland

Mediahuis is in Nederland al eigenaar van NRC, nrc.next, De Telegraaf en regionale kranten in Limburg, Noord- en Zuid-Holland, zoals het Noordhollands Dagblad, de Gooi- en Eemlander, het Leidsch Dagblad en De Limburger. De geografische dekking van NDC sluit goed aan bij de overige activiteiten van Mediahuis op de Nederlandse markt en de NDC-merken vormen een verrijking voor het Mediahuis-portfolio, laat deze laatste nog weten.

We komen in handen van Mediahuis, dat ook bij andere overnames bewezen heeft integer en respectvol met titels, identiteit en journalistieke onafhankelijkheid om te gaan. Bij een verandering van eigenaar hoort een nieuw gezicht. Daarom stap ik op“, vertelt Pier Baarsma.

Onze titels, met een sterke regionale identiteit en journalistiek onafhankelijk, zijn bij Mediahuis in goede handen“, meent Evert van Dijk. “We denken de komende jaren, met dank aan de schaalvoordelen die de groep biedt en in combinatie met de kennis op het vlak van digitalisering, nog grote stappen te kunnen zetten.

De sterke NDC-merken hebben alles in zich om met een digitale acceleratie hun leidende marktpositie te versterken“, zegt Koos Boot. “Samen met de directie en de medewerkers van NDC zullen we kijken waar NDC en Mediahuis van elkaar kunnen leren, waar kan worden samengewerkt en hoe we elkaar kunnen versterken.

Bron: Mediahuis, Belga / ANP.