Mediahuis neemt het pan-Europese nieuwsmerk EURACTIV over en groeit zo door in Europa

FacebookTwitterLinkedIn

Mediahuis mocht zich eerder al een Europese mediagroep noemen na overnames in Nederland, Ierland, Luxemburg en Duitsland, maar zet nu door in die groei met de overname van EURACTIV, het pan-Europese nieuwsmerk dat zich richt op berichtgeving over het beleid van de Europese Unie.

Daarmee breidt Mediahuis haar portfolio voor het eerst uit met een pan-Europees nieuwsmerk. EURACTIV zal door de overname ten volle gebruik kunnen maken van de schaalgrootte van Mediahuis en kan hierdoor een leidende speler worden inzake berichtgeving over het EU-beleid. De overname bouwt verder op een gedeelde Europese visie en waarden.

EURACTIV bericht binnen acht domeinen over het beleid van de Europese Unie: agrovoeding, economie, energie en milieu, global Europe, gezondheid, politiek, technologie en transport. Journalisten in Brussel, Parijs en Berlijn, aangevuld met medianetwerkpartners in heel Europa, verzorgen de nieuwscontent van EURACTIV in 13 talen.

EURACTIV is erin geslaagd een veelbelovend nieuwsmerk op te bouwen en is een betrouwbare informatiebron geworden voor EU-beleidsmakers, belangengroepen en andere media. De journalistiek, de journalistieke teams en de waarden van EURACTIV zijn stevig geworteld in de Europese samenleving en vormen een mooie aanvulling op ons portfolio van nieuwsmerken“, zegt Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis. “We delen dezelfde Europese visie en ik ben er trots op EURACTIV als eerste internationale nieuwsmerk in onze Mediahuis-familie te verwelkomen.

De concurrentie inzake berichtgeving over het EU-beleid neemt toe, vooral van buiten de EU. Binnen Mediahuis zal EURACTIV maximaal gebruik kunnen maken van de schaal van een internationale groep, zoals een verregaande kennis en expertise op het gebied van technologie. Dit zal EURACTIV in staat stellen om zijn merk en netwerk te versterken en zijn volle potentieel verder te ontwikkelen.

EURACTIV sluit zich aan bij Mediahuis, een groep die op weg is om een van Europa’s leidende mediaspelers te worden”, vertelt Christophe Leclercq, oprichter van EURACTIV. “Door heel Europa worden de redacteuren en uitgevers van EURACTIV gedreven door vijf waarden: onafhankelijkheid, transparantie, constructief werken, het belang van talen en een pro-Europese visie. Op een moment dat de EU haar Media Freedom Act en de verkiezingen van 2024 voorbereidt, en het gevaar van desinformatie toeneemt, is consolidatie van de sector nodig: grensoverschrijdende samenwerking houdt immers pluralisme in stand.

Mediahuis heeft de ambitie om uit te groeien tot een toonaangevende Europese mediagroep. De overname van EURACTIV vormt een nieuwe stap op haar groeipad sinds 2013.