Inkomstendaling bij RTL Belgium, terwijl RTL Group omzet ziet pieken

FacebookTwitterLinkedIn

De omzet van RTL Belgium is de eerste jaarhelft van 2019 gezakt in vergelijking met vorig jaar omwille van dalende advertentie-inkomsten. In 2018 bedroeg de omzet in de eerste zes maanden nog 95 miljoen euro, terwijl er nu afgeklokt wordt op 90 miljoen euro. Dit komt neer op een daling van 5,3%.

De financiële resultaten van moederbedrijf RTL Group zijn wel positief met deze eerste jaarhelft een omzet van 3,2 miljard euro. Nooit eerder wist de internationale mediagroep meer omzet te draaien in de eerste zes maanden van het jaar. De nettowinst steeg met 21 procent.

De streamingplatformen van RTL in Duitsland (TV Now) en Nederland (Videoland) trokken 46,2 procent meer betalende klanten. Ook productiehuis Fremantle was erg succesvol, met onder meer “America’s Got Talent: The Champions” in de Verenigde Staten.

De groei van online videodiensten ging gepaard met meer investeringen in de achterliggende technologie. RTL besteedde daarnaast meer geld aan nieuwe programma’s, waardoor de operationele winst (EBITA) een kleine 2 procent daalde tot 538 miljoen euro. De nettowinst steeg daarentegen met 21 procent tot 443 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van de verkoop van bedrijfsonderdelen.

In België zal RTL via zijn reclameregie IP Belgium vanaf 1 september advertenties verkopen voor TF1. De Franse zender besliste in 2017 om Belgische advertenties te laten zien aan Belgische kijkers. RTL kondigde daarop een stevige herstructurering aan, anticiperend op de financiële gevolgen van de Franse concurrentie. De impact bleek uiteindelijk mee te vallen en nu neemt RTL de reclameregie van TF1 over van het Vlaamse bedrijf Transfer.

Bron: Belga.