Media & Culture Fast Forward: Mediahuis, DPG Media, Telenet en VRT wapenen zich tegen de grote internationale spelers

FacebookTwitterLinkedIn

Op maandag 14 december gingen de CEO’s van Mediahuis, DPG Media, Telenet en VRT met elkaar in debat ter gelegenheid van Media & Culture Fast Forward, een online event georganiseerd door de Vlaamse openbare omroep.

Gert Ysebaert, Kris Vervaet, John Porter en Frederik Delaplace bespraken er de initiatieven die zij als grote Vlaamse mediabedrijven nemen om zich te wapenen tegen buitenlandse platformen.

Kort samengevat zijn samenwerking en schaalvergroting hiervoor dé kernwoorden. Moderator van dienst was Ben Van Alboom.

Samenwerking leidt tot lancering Streamz

Kris Vervaet

Kris Vervaet

Het beste voorbeeld van samenwerking als antwoord op Netflix en Disney+ is natuurlijk Streamz, ook wel “de Vlaamse Netflix” genoemd. Streamz kwam er op initiatief van DPG Media en Telenet en kreeg uiteindelijk ook de VRT mee aan boord.

Kris Vervaet (DPG Media): “Streamz is ‘the best of both worlds’. Het voorziet zowel in lokale als internationale content met in totaal meer dan 1.000 titels. En dit bovendien tegen een competitieve prijs van 12 euro, waar Netflix voor zijn basispakket 16 euro vraagt.”

“We zijn zeer tevreden met de start van Streamz. Exacte cijfers over het aantal abonnees geven we niet. Onze concurrenten doen dat ook niet.”

Uit onderzoek blijkt dat de consument zich vooralsnog beperkt tot één streamingdienst. “Wij zijn ervan overtuigd dat huishoudens op termijn 2 tot 3 abonnementen zullen hebben. Mensen zijn immers altijd bereid te betalen voor goede content in een gebruiksvriendelijke omgeving.”

Frederik Delaplace

Frederik Delaplace

Frederik Delaplace (VRT): “Ook de kwaliteit van lokale content is er de laatste jaren serieus op vooruit gegaan. Blijven investeren is dan ook de boodschap. Daarvoor hebben we samenwerkingen nodig met alle binnenlandse partijen.”

De CEO van de openbare omroep noemde Streamz ook zijn voorkeurpartner. “Waarom zouden we geen lokale partner verkiezen boven internationale partners? Het is belangrijk dat we lokale series zoals Undercover kunnen blijven maken. We zullen alle financieringsopties nodig hebben. Er zijn verschillende pistes: we kunnen bijvoorbeeld voor gezamenlijke coproducties gaan of meer via een licentiemodel werken.”

John Porter

John Porter

John Porter (Telenet): “De typisch Vlaamse content moeten we koesteren. Dit is een duurzaam product waarmee Streamz het verschil kan maken.”

Schaalvergroting bij Mediahuis, expansiedrang nog niet ten einde

Voor Mediahuis is schaalvergroting cruciaal om te blijven groeien. De Belgische uitgever wil een Europese mediaspeler worden en is intussen ook reeds actief in Nederland, Luxemburg en Ierland.

Gert Ysebaert: “De markt in België is voor ons te klein. Met overnames richten we onze pijlen dan ook op het buitenland. We blijven de markt verkennen en staan open voor opportuniteiten.”

“De advertentiemarkt is in tegenstelling tot de lezersmarkt een internationale aangelegenheid. Door internationaal mee te spelen op advertentiemarkt, kunnen we in België diverse merken blijven aanbieden op de lezersmarkt.”

Gert Ysebaert

Gert Ysebaert

Mediahuis investeert momenteel veel in data- en audioplatformen. Zo zetten ze bijvoorbeeld in Nederland met NRC volop in op podcasts.

“Nu is het vooral kwestie van een zo groot mogelijk publiek te bereiken en gebruiken we podcasts dus puur als marketinginstrument. Maar op lange termijn willen we ook abonnementen aanbieden en dus een verdienmodel voor podcasts hanteren.”

“De laatste jaren merken we dat er toch meer bereidheid is om te betalen voor goede content. Waar mensen vroeger gewend waren om alles gratis te krijgen, is nu een paywall al redelijk goed ingeburgerd. Mediabedrijven worden meer en meer ‘subscription based’.”

Herbekijk het (Engelstalige) debat hier.