Knack, Knack Weekend en Knack Focus introduceren samen de nieuwe actie Time to Read. In een tijd waarin smartphones steeds meer van onze aandacht opeisen, wil deze Knack-actie lezers aansporen om schermtijd om te zetten in waardevolle leestijd: minder story’s en meer verhalen. Het streefdoel: maandelijks minstens één boek lezen.
Belgen willen hun leestijd terug
Uit onderzoek uitgevoerd door Knack en Le Vif in samenwerking met Kantar bij 1.000 Belgen blijkt dat ruim 62% van de Belgen meer wil lezen. Ondanks die leesdrang worden velen tegengehouden door een gebrek aan tijd en de constante afleiding van schermen. Met Time to Read wil Knack hierop inspelen en mensen opnieuw het plezier van lezen laten ervaren.
De meest opvallende resultaten uit het onderzoek:
- Jongeren lezen meer dan 5 jaar geleden, 3 op 4 wil zelfs nog meer lezen.
- Één op drie Vlamingen leest dan weer minder dan vijf jaar geleden. De negatieve tendens is het grootst bij 55-plussers en vrouwen. 70% van de vrouwen verlangt naar meer leestijd.
- Schermtijd, concentratieproblemen en een algemeen tekort aan tijd zijn belangrijke hindernissen om een boek te lezen.
- Bijna dubbel zoveel Walen als Vlamingen lezen dagelijks een boek. Dat kan deels een cultureel verschil zijn. Meer dan de helft van de Walen groeien op in een huis vol boeken en er wordt nog steeds meer voorgelezen dan in Vlaanderen.
- Bibliotheken zijn veel populairder in Vlaanderen dan in Wallonië, maar het liefst trekken we naar de klassieke boekhandel. Minder dan één op drie Belgen koopt boeken online.
- Boekentips krijgen we dan weer vooral via vrienden en familie. Bij jongeren zijn sociale media net de voornaamste informatiebron.
Test uw schermtijd en ontdek uw leespotentieel
In het kader van de actie nodigt Knack lezers uit om eerst hun schermgebruik onder de loep te nemen op knack.be/lees. Een interactieve test helpt hen te ontdekken hoeveel boeken ze kunnen lezen als ze een deel van hun schermtijd zouden omzetten in leestijd, en waarom meer boeken lezen je slimmer maakt.
Lees één boek per maand
Met de Time to Read-challenge op knack.be/timetoread worden lezers vervolgens uitgedaagd om van oktober tot december elke maand minstens één boek te lezen. Knack, Knack Weekend en Knack Focus bieden daarbij uitgebreide ondersteuning: van leestips en interviews met auteurs tot voordelige boekenpakketten. Via nieuwsbrieven kunnen deelnemers inspiratie opdoen en boeksuggesties ontvangen.
Linde Merckpoel zet mee haar schouders onder de actie
Linde Merckpoel herkent het probleem van tijdsgebrek door schermen en spreekt uit ervaring: “Ik was een veellezer, maar sinds ik begon te werken en de smartphone mijn leven binnenkwam, werd lezen steeds moeilijker.” Het VRT-gezicht ziet Time to Read als een handige hulp om weer regelmatig te lezen en roept lezers op om mee te doen. “Laat me weten dat je meedoet, en stuur me een berichtje op Instagram”, aldus Merckpoel.
Libelle vult boekenruilkasten met gratis leesvoer
Libelle versterkt de Knack-campagne door boeken in Libelle-cadeauverpakking te verspreiden over meer dan 100 boekenruilkastjes in gans Vlaanderen. First come, first served: de boeken zijn gratis mee te nemen door de eerlijke vinder. Libelle herhaalt tevens de warme oproep om lid te worden van de Libelle Leesclub, een groep waarin lezeressen tips en recensies delen.