JCDecaux verspreidt in België de eerste wereldwijde OOH campagne voor verkeersveiligheid

FacebookTwitterLinkedIn

JCDecaux België is trots om, in samenwerking met de internationale automobielfederatie FIA, de allereerste wereldwijde out-of-home campagne voor verkeersveiligheid op haar netwerken te plaatsen. Wereldwijd werd de campagne #3500LIVES vertaald in bijna 30 talen. In de loop van 2017 zal ze in meer dan 70 landen te zien zijn.

Een kwestie van volksgezondheid

Elke dag komen in de wereld 3.500 mensen om bij verkeersongevallen, dit is meer dan 1,25 miljoen mensen per jaar. De situatie is bijzonder alarmerend bij de jongeren tussen 15 en 29 jaar. In deze leeftijdscategorie zijn verkeersongevallen de eerste doodsoorzaak.

Als deze trend zich doorzet zouden verkeersongevallen tegen 2030 de eerste doodsoorzaak ter wereld kunnen worden met bijna 2 miljoen doden per jaar. Verkeersveiligheid is echt een probleem van volksgezondheid en dus een prioriteit voor alle staten ter wereld en hun burgers.

Een engagerende, optimistische en universele campagne

De campagne #3500LIVES wil fietsers, voetgangers, motorrijders en automobilisten sensibiliseren en hen ertoe aanzetten eenvoudige, gemakkelijk toepasbare en efficiënte regels aan te wenden.

De campagne stelt een “gulden regel” voor die wordt belichaamd door een bekende ambassadeur: in België is dat zanger Pharrell Williams. Andere ambassadeurs zijn sportlui als Yohan Blake, Haile Gebreselassie, Antoine Griezmann, Vanessa Low, Rafael Nadal en Wayde van Niekerk, F1-piloten zoals Fernando Alonso, Felipe Massa, Marc Marquez en Nico Rosberg, alsook artiesten als Michelle Yeoh en politieke figuren als Anne Hidalgo.

Deze campagne, met als motto “Sign up, stay safe, save lives”, zet de rol in de verf die ieder van ons kan spelen om de weg veiliger te maken voor alle weggebruikers. Al deze weggebruikers worden ook opgeroepen om hun engagement te betuigen, door een manifest te ondertekenen om de regeringen ertoe aan te zetten verkeersveiligheid als een prioriteit te beschouwen door effectieve wetgeving uit te vaardigen over de belangrijkste risicofactoren op de weg.