IPM wordt hoofdaandeelhouder van LN24, Joan Condijts verlaat de zender

FacebookTwitterLinkedIn

IPM Group neemt een belang in de Franstalige nieuwszender LN24, zo kondigen François le Hodey (CEO van IPM) en de medeoprichters van LN24, Joan Condijts en Martin Buxant, aan in een gezamenlijk persbericht.

Het kapitaal van LN24 werd verhoogd met 3 miljoen euro, waarvan 2,7 miljoen afkomstig is van IPM. De mediagroep wordt zo de belangrijkste aandeelhouder van de zender (68%).

LN24 verhuist ook naar de vestiging van IPM in Etterbeek. “Het is de bedoeling om samen te werken met alle redacties van de groep om van LN24 de referentie te maken wat betreft het maatschappelijk debat in Franstalig België.”

De intrede van IPM maakt ook een einde aan het geschil tussen LN24 en DH Radio (dat ook tot IPM behoort). De twee streden tegen elkaar voor het verkrijgen van een radionetwerk, maar werken voortaan samen met een gezamenlijk ochtendblok (op televisie, radio en internet).

De bijkomende 300.000 euro van de kapitaalsverhoging komt van Belfius Insurance. De bank bezit nu 17% van het kapitaal, gevolgd door Besix (6%). Finance Brussels, Ice Patrimoine, 1954 (Daoust) en Martin Buxant blijven eveneens aandeelhouders.

Verandering is er ook in het management van LN24. Joan Condijts verlaat de zender om “zijn professionele activiteiten te heroriënteren naar een nieuwe uitdaging”. Martin Buxant wordt Directeur Informatie en krijgt de taak om nieuwe succesprogramma’s te bedenken en te presenteren.

François le Hodey van zijn kant wordt uitvoerend voorzitter van LN24. Denis Pierrard, Algemeen Directeur van IPM, zal het vice-voorzitterschap op zich nemen en zal verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van LN24 met de rest van de groep.

LN24 wil de komende drie jaar zijn kijkcijfers verdubbelen. De zender realiseerde vorig jaar een omzet van 1,4 miljoen euro, een bedrag dat in 2021 zou kunnen verdubbelen. Het bedrijf telt vijftig medewerkers en heeft 2,5 miljoen kijkers per week.

Op commercieel vlak verandert er niets. RMB blijft instaan voor het beheer van de reclameruimte op de televisiezender en bijhorende website. Het interne verkoopteam van LN24 sluit zich aan bij IPM Advertising.