Tussen mei en juni 2012 werden om en bij de 300 respondenten MarCom-specialisten en CEO`s ondervraagd. Uit die interviews blijkt dat de marketeer van morgen zich snel zal moeten kunnen aanpassen en daarbij rekening moet houden met de toenemende kracht van de nieuwe media en de rol van de consument. Die factoren worden meer en meer gezien als elementen die de verandering in een stroomversnelling brengen. Marketing wordt beschouwd als een inspiratiebron voor het hele bedrijf en zal in de toekomst dan ook dichter bij het management staan. De marketeers blijven vol vertrouwen ondanks de druk op de resultaten op korte termijn, de lagere MarCom-budgetten en de constante ROI. Dankzij deze studie hebben we 4 profielen van marketeers kunnen onderscheiden: de expert, de team player, de excellent executor en de challenger. Het is juist dat laatste profiel dat in de toekomst het meeste zal worden gevraagd: een marketeer die een visie kan verwoorden en een strategie kan uitstippelen. Iemand die niet bang is om risico`s te nemen en prioriteiten te stellen, die anderen goed kan laten samenwerken, die zich aanpast aan veranderingen en het belang inziet van nieuwe media in een weldoordachte communicatiestrategie.
Volgens 84% van de respondenten is marketing een sector die in volle bloei is en moet de volgende generatie warm gemaakt worden voor het beroep. In die context werden de resultaten van de studie van UBA/TNS, die door Roularta gecoördineerd werd, aangevuld met een aantal getuigenissen van bekende Belgische marketeers. Die zijn afkomstig uit verschillende sectoren en delen hun ervaringen, maar ook de trends en de laatste ontwikkelingen binnen hun beroepsdomein.