Space Essentials over MDB Nielsen: Betrekkelijke stijging van media-investeringen in het 1e semester 2021

FacebookTwitterLinkedIn

2021 kondigde zich aan als een jaar van herstel. Dat is ook het geval volgens de rapportering van Nielsen die nu beschikbaar is voor de eerste zes maanden van 2021.

De waarde van de totale investeringen in offline media in België is aanzienlijk gestegen ten opzichte van vorig jaar. Vergeleken met het eerste semester van 2019, een meer “normaal” jaar, zijn de conclusies echter veel minder positief.

Enkele kerncijfers :

  • +27% is het totale verschil in mediawaarde tussen de eerste helft van 2021 en dezelfde periode in 2020.
  • -6%: de verhouding van de evolutie tussen 2021 en de eerste helft van het “normale” jaar 2019.
  • 49%: De televisie bevindt zich in een staat van euforie met een nooit gezien marktaandeel binnen offline media.
  • 16%, of zelfs 25%, is de bijdrage aan de groei van de distributiesector in de eerste helft van 2021, ten opzichte van vorig jaar, en zelfs ten opzichte van 2019. De fysieke distributie is de sector die de grootste stijging boekt, ongeacht het jaar van vergelijking.
  • 234 plaatsen: het aantal plaatsen dat AB Inbev in de eerste helft van 2021 is gestegen in de rangschikking van adverteerders ten opzichte van vorig jaar, toen onze grootste nationale brouwer alle offline mediaondersteuning vrijwel bevroor.
  • 44 is het aantal adverteerders in de top 50 waarvan de totale reclamedruk is gestegen ten opzichte van vorig jaar, in verhoudingen gaande van +2 tot +871% (AB Inbev !). Het zijn er 32 als we de eerste helft van 2019 als referentie nemen.