Seen from Space: Digital – meer entertainment, minder ernstige taken

FacebookTwitterLinkedIn

De Global Web Index (GWI) publiceerde een uitgebreid document over de digitale en consumptietrends voor 2023. Op basis van alle bestudeerde markten boog het instituut zich onder andere over de motieven voor internetgebruik, met behulp van de vergelijking tussen de antwoorden op dezelfde vragen in 2018 en 2022.

“Minder nieuws, meer actie”, aldus de titel van het rapport, met meer aandacht voor sociale netwerken (gestegen van nr. 3 naar nr. 2 in de ranglijst) en een sterke vooruitgang (van nr. 9 naar nr. 6) van het item “nieuwe ideeën en inspiratie vinden”, dat nu de plaats inneemt die voorheen werd ingenomen door zoekopdrachten naar producten of merken.

Tot zover het totaalbeeld. Maar hoe zit het met België? Wij keken naar de 20 patronen die de GWI over dezelfde perioden voorstelde. Die geven een iets ander beeld. De taken op het gebied van beroep, financieel beheer (!) en meningsuiting gingen in frequentie enigszins achteruit. “Finding new ideas & inspiration” daarentegen bleef ongewijzigd. Anderzijds waren er opmerkelijke verbeteringen op het gebied van entertainment: video, muziek en gaming, ook al komt dit niet tot uiting in de rangschikking.

Redactie: MM.