Seen from Space: Digital Boomers

FacebookLinkedIn

‘Baby boomer digital shift’, aldus de titel van een dossier dat het World Advertising Research Centre (WARC) zopas publiceerde. In dit verslag brengt WARC een compacte maar globale analyse van de mediaconsumptie, de verhouding tot reclame en de digitale adoptie bij de ‘senioren’.

Het onderzoek wijst en passant op de sterke koopkracht van de boomers en moedigt adverteerders aan hun vooroordelen tegenover deze generatie – die volgens de definitie van WARC geboren is tussen 1946 en 1964 – te herzien. In de praktijk en voor de gemakkelijkheid worden ze ook wel aangeduid als de 55-plussers. Een van de belangrijkste ideeën is dat senioren zich massaal tot digital bekeren, maar dan wel op hun eigen manier. Is deze trend ook bij ons voelbaar?

Om dat uit te zoeken doken we in data van de verschillende edities van het Digital News Report van het Reuters-instituut (universiteit van Oxford): die gaan terug tot in 2016. Elk jaar wordt in de enquête dezelfde vraag gesteld over sociale netwerken: “Welke van de volgende sites (of apps) heeft u de afgelopen week gebruikt, voor welk doel dan ook?” De lijst van voorgestelde sites en apps – een stuk of 16-17 – wordt elk jaar aangepast aan de ontwikkelingen in de sector: MySpace verdween in 2017, TikTok maakte zijn opwachting in 2020 en Signal in 2022, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Het netto weektotaal voor de verschillende opties bij de 55-plussers zal voor 2024 89% bedragen, in vergelijking tot iets minder dan 80% in 2016! Dit is natuurlijk minder dan het sociale mediabereik bij de mensen jonger dan 35, maar het is toch nog steeds een enorm percentage. 2024 ligt iets achter op 2023, maar deze daling geldt ook bij de jongere generatie.

Het is niet alleen de penetratie: ook de diversiteit van het gebruik is toegenomen – en sterk – bij de 55-plussers. Van minder dan twee verschillende sites of apps in 2016, is het gemiddelde nu gestegen tot meer dan drie per week. En op dat punt vertoont 2024 geen daling ten opzichte van 2023, in tegenstelling tot bij de 35-plussers. Zij gebruiken een ruimer pallet, maar het aantal titels dat door de jongere generatie wordt gebruikt daalde in 2024 ten opzichte van de recordwaarde die in 2023 werd geregistreerd.

Als we kijken naar de hiërarchie van de meest gebruikte titels bij senioren, staat Facebook op de eerste plaats (WARC bevestigt dit op mondiaal niveau), gevolgd door messaging apps, WhatsApp en Facebook Messenger. Logischerwijs zijn er verschillen tussen generaties voor Youtube, Instagram, TikTok en Snapchat, om er maar een paar te noemen.
Kortom, het WARC-dossier illustreert perfect dat senioren ook hun eigen digitale gedrag vertonen en dat is niet onaanzienlijk.

Redactie MM.