Outdoor Ad Spends – MDB 2012

FacebookTwitterLinkedIn

De jaarlijkse investeringen in affichage* zijn gestegen (+4,8 %) en bedragen nu voor het eerst in hun bestaan meer dan 300 miljoen euro (…).

 

We herhalen voor alle zekerheid dat de MDB-meting enkel de brutobedragen omvat. Bij ongewijzigde omstandigheden is de stijging waarvan sprake erg relatief. Ze komt overeen met de jaarlijkse tariefinflatie: voor het jaar 2012 bedraagt die +4,7 %. Na deze precisering is het uiteindelijk niet zo verwonderlijk dat de reclamedruk bij affichage min of meer stabiel blijft. De meegetelde formaten zijn hoofdzakelijk klassieke reclameborden en de plaatsen waar die staan opgesteld variëren vrij weinig van jaar tot jaar. De verhoudingen tussen de verschillende regies en de verschillende formaten blijven ongeveer gelijk. Met bijna 15 miljoen euro aan investeringen blijft D`Ieteren Group (+9 %) koploper, terwijl Fiat Group (+27 %) de tweede plaats overneemt van Renault-Nissan Alliance (-22 %), die naar de zevende plaats zakt. Belgacom houdt zijn reclamebestedingen op niveau en behoudt daarmee de derde plaats. De top 5 wordt afgesloten door InBev (+75 %) en Daimler Benz Group (+188 %), die respectievelijk Ford Automotive Group (-13 %) en Coca-Cola Belux (-8 %) van de vierde en de vijfde plaats verdringen. Tot slot nog dit: met zes autoconstructeurs in de top 10 blijft de auto-industrie de rangschikking van de sectoren die het vaakst een beroep doen op affichage met grote voorsprong aanvoeren.

 

(*) Ter info: slechts vijf regies nemen deel aan de MDB-meting; het gaat om: Clear Channel, JCDecaux, Belgian Posters, Think Media Outdoor en Brightfish (CinePoster).