CIM: Jaarverslag 2024

FacebookLinkedIn

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft zijn jaarverslag voor 2024 gepubliceerd. In het verslag geeft CIM het woord aan alle medewerkers. Ze delen hun belangrijkste hoogtepunten van 2024, en lichten hun vooruitzichten voor de komende jaren toe. 

Stefan Lameire, voorzitter van het CIM, benadrukt dat 2024 een jaar van collectieve inspanningen en samenwerking was. “De betrokkenheid binnen de hele tripartite is vandaag groter dan ooit. Het CIM is geen number-crunching-clubje meer, maar een netwerk van mensen met een gezamenlijke missie. Er staat een helder kader waarin mensen het beste van zichzelf kunnen geven. De succesvolle eerste organisatie van de alleereerste State of the Union is een sterk voorbeeld van de bereidheid tot samenwerking en verandering binnen de Belgische media- en reclamesector.”

Koenraad Deridder, algemeen directeur van het CIM, volgt de tendensen beschreven door Lameire. Hij voegt hier aan toe dat “we werken aan één geïntegreerd framework waarin de grenzen tussen mediakanalen vervagen en de consument centraal staat. De eerste fundamenten zijn gelegd met onder andere de uitbouw van het ONE Panel.” Deridder bedankt het CIM-team en experts uit de sector voor hun harde werk en doelgerichtheid.

In het jaarverslag biedt het CIM tevens een blik in de dossiers van de verschillende studies. Enkele belangrijke aanpassingen met betrekking tot de CIM-studies kan u hieronder lezen.

Crossmedia

In 2024 introduceerde het CIM het Cross Media Onderzoek. Het centrale element van dit onderzoek is het XMP Cross Media Panel, dat mede wordt ondersteund door de Vlaamse overheid. De technologie achter dit onderzoek maakt gebruik van passieve metingen om een duidelijker beeld te verkrijgen van de diverse manieren waarop media op heden worden geconsumeerd. Het Cross Media Onderzoek zal in 2025 nog verder ontwikkeld worden door onder andere een actualisering van de media en het vervolledigen van het panel tot 1.500 leden. Dit onderzoek is een belangrijke pijler in de verdere uitrol van CIM ONE.

Internet

De CIM Internet Studie kreeg in 2024 enkele verbeteringen. Zo houdt de studie vanaf 2024 ook rekening met het bereik van anonieme surfers per site, en meet het dus niet meer gemiddeldes van anonieme surfers over alle sites heen. Naast de bereiksinschatting voor anonieme surfers zet het CIM voor de internetstudies tevens in op de nieuwe JAR-methodologie. Deze methode maakt het mogelijk om first-party cookies te gebruiken in plaats van de bedreigde third-party cookies. In 2025 zal het CIM verder werken aan een uitbreiding van de scope binnen de CIM Internet-studie.

Listen

Bij de Radio Audience Measurement-studie werd er in 2024 een klemtoon gelegd op de optimalisatie van de rekrutering. Daarnaast werd er een nieuw online dagboek ontwikkeld volgens de internationale normen. Tot slot werden de kosten en oplossingen van watermerken geëvalueerd om na te gaan of deze technologie complementair zou kunnen zijn in de radiometing van CIM ONE. In 2025 zal het CIM inzetten op een integratie van de Audio on Demand content in de Radio Stream Monitor.

Read

In 2024 werd het design van de persstudie volledig aangepast, door vereenvoudigde vragenlijsten en nieuwe rekruteringsstrategieën in te voeren. Daarnaast hebben de uitgevers gewerkt aan het opzetten van de Echtverklaring Pers. In 2025 zal de verdere uitwerking van het Echtverklaringproces nauwgezet worden opgevolgd.

Out-of-Home (OOH)

Ook bij de OOH-studies zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd. Zo wordt er vanaf 2024 gebruik gemaakt van een efficiëntere versie van de exploitatiesoftware met vernieuwde functionaliteiten. Tevens is er in 2024 een voorbereiding getroffen voor een call for tender. Door deze vernieuwing kan de huidige bereikstudie worden aangevuld met de nieuwste gegevensbronnen en technologieën. In 2025 zal er meer worden ingezet op de beheer van deze call for tender.

Watch

In 2024 is de Time Shifted Viewing (TSV) uitgebreid van 7 naar 28 dagen. Door deze aanpassing kan er nu een berekening worden gemaakt van de kijkcijfers over een langere periode. 2024 was tevens het jaar waarin de co-viewing factor voor web ratings werd geïntroduceerd. In 2025 zullen de eerste TV-resultaten van het XMP-panel worden gepubliceerd. Deze cijfers zullen een beter beeld geven in de complementariteit tussen de Television Audience Measurement en de XMP-meting. Dit is cruciaal voor de integratie van de verschillende bronnen in het kader van de CIM ONE doelstelling.

Vooruitblik naar 2025

In het jaarverslag staat het CIM tevens stil bij de toekomst. Zo wordt er in het verslag uitgebreid stilgestaan bij de CIM ONE doelstelling en de meerwaarde van dit onderzoeksopzet. Tevens werpt het CIM een blik op potentiële toekomstige samenwerkingen met academici en overheden. Zo hoopt het CIM mee een rol te spelen in het ondersteunen van de beleidsvorming.

Dit CIM Jaarverslag onderstreept het engagement van de organisatie om te innoveren en zich continu aan te passen aan het veranderende medialandschap. Het CIM verwacht veel ontwikkelingen in de komende kwartalen, in de verdere evolutie van een “media centric” naar een “consumer centric” aanpak. Meer informatie kan u terugvinden in het CIM 2024 jaarverslag hieronder.