Innovatief Belgisch mediaproject HappyWall krijgt steun van Google

FacebookTwitterLinkedIn

HappyWall, een Belgisch innovatieproject dat streeft naar een betere gebruikservaring en een hogere conversie bij lezers van online kranten, krijgt steun van Google. De steun kadert in The Digital News Initiative (DNI), een initiatief van Google dat betere journalistiek door innovatie en technologie nastreeft. HappyWall is het enige Belgische innovatieproject dat in deze ronde op steun van DNI kan rekenen.

HappyWall is een samenwerkingsverband tussen Mediafin, NGDATA en Adhese. Uitkomst van het project is enerzijds een dashboard dat redacties inzicht zal verschaffen over hoe gebruikers specifieke online content consumeren, anderzijds zal de betaalmuur op de online editie van De Tijd en L’Echo op een dynamische en gepersonaliseerde manier ingezet worden.

Het doel van deze ingrepen is dubbel. In de eerste plaats streeft HappyWall naar een verbeterde gebruikservaring door lezers gepersonaliseerde content aan te bieden die aansluit bij hun interesses, voorkeuren en leesgedrag. In de tweede plaats wil HappyWall de online conversie verhogen en het abonneebestand uitbreiden door het gericht en dynamisch inzetten van de betaalmuur.

Internationale erkenning voor Belgische innovatie

HappyWall is een nieuw innovatieproject dat zal verder bouwen op de resultaten van een voorgaande samenwerking tussen Adhese, Mediafin en iMinds. De internationale erkenning en steun van Google voor dit Belgische innovatieproject is voor de partners alvast een hart onder de riem.

Steven Noels, CTO bij NGDATA: “Consumenten willen vandaag steeds meer als een individu behandeld worden. Tot nu toe waren paywalls collectieve oplossingen. Ze misten een persoonlijke en dynamische aanpak die gratis nieuwslezers kan aanzetten tot conversie”.

Tom Peeters, Multimedia Manager bij Mediafin: “Het fijne aan HappyWall is dat het de vakkennis van de redacties van De Tijd en L’Echo koppelt aan inzichten in real time en een meer persoonlijke lezersbenadering. Op die manier krijgen deze lezers een betere gebruikerservaring”.

Sven Marievoet, Managing Partner bij Adhese: “HappyWall is de logische voortzetting van het ABS-project, waarbij Adhese en Mediafin aangetoond hebben dat in real time ingrijpen op een online mediaplatform kan én resultaat oplevert. Onze technologie stelt uitgevers in staat dynamischer om te gaan met hun content en gebruikers een unieke, gepersonaliseerde ervaring te bieden”.