Zaterdagavond werden de laatste winnaars van Cannes Lions 2015 bekendgemaakt.
Film
In deze categorie waren er 3.070 ingeschreven producties en die leverden 101 winnaars op. Voor België behaalde Publicis zilver met zijn campagne Audio Cartoons` voor Reporters zonder Grenzen. De drie video`s (‘Kanar’, ‘Dubus’ en ‘Quirit’) van deze campagne werden verspreid na de aanslagen op Charlie Hebdo begin januari.
Twee Grand Prix in deze categorie: in de subcategorie TV/Cinema won Saatchi & Saatchi São Paulo voor Leica Institutional. De campagne Leica Gallery São Paulo` bracht de geschiedenis van de fotografie in beeld. The Martin Agency won de categorie Internet met Unskippable: Family Long Form 01` voor Geico. In deze spot bevriezen de personages na enkele seconden tijdens een gezinsmaaltijd, terwijl een hond van de situatie gebruik maakt om hun maaltijd op te eten.
Film Craft
Geen Belgische winnaars in deze categorie. De Grand Prix ging naar adam&eveDDB voor John Lewis Partnership met de campagne Monty`s Christmas`. Deze spot vertelt het verhaal van Sam en zijn pinguïn Monty op de tonen van het nummer Real Love`.
Branded Content & Entertainment
In deze categorie werden er 63 Lions uitgedeeld. Voor de Belgen was er echter geen prijs, alsook een Grand Prix werd er niet uitgedeeld.
Titanium & Integrated
De Belgen wonnen geen award in de categorie Titanium & Integrated. In totaal werden er 16 Lions gewonnen in deze categorie. CP+B Boulder kaapte de Titanium Grand Prix weg met hun Emoji Ordering`-campagne voor Domino`s Pizza, waarbij het via een tweet mogelijk is om pizza`s te bestellen. De Integrated Grand Prix was voor Wieden+Kennedy New York was met hun campagne RE2PECT` voor Jordan Brand, een eerbetoon aan Yankees-kapitein Derek Jeter.
Andere prijzen die op de laatste dag werden uitgedeeld zijn:
* Grand Prix for Good: Ice Bucket Challenge` voor ALS Association.
* Lion of St. Mark: Bob Greenberg van R/GA.
* LionHeart Award: Al Gore.
* Creative Marketer of the Year: Heineken.
* Agency of the Year: R/GA New York dat het haalde voor Grey New York en Ogilvy São Paulo.
* Independent Agency of the Year: Droga5 (New York) voor Wieden+Kennedy Portland en Wieden+Kennedy London.
* Palme d`Or: Smuggler USA voor Blink UK en Somesuch UK.
* Network of the Year: Ogilvy & Mather voor BBDO en Grey.
* Holding Company of the Year: WPP voor Omnicom en Publicis Groupe.
DONDERDAG 25 JUNI
Gisterenavond vond in Cannes de uitreiking plaats van de awards voor Design, Product Design, Radio en Cyber.
Design
In de categorie voor Design werden 79 Lions uitgedeeld. Publicis Brussels hield de Belgische eer hoog met een Bronze award voor Eye Click Donation`, een campagne voor de ALS Liga. Bekijk het hier. Publicis lanceerde een website op basis van gezichtsherkenning die het mogelijk maakte om de gevolgen van de ziekte zelf te ervaren.
De Grand Prix was voor Lifepaint`. Het was al de tweede keer deze week dat de campagne met de reflecterende spray van Grey London voor Volvo UK met een Grand Prix bekroond werd.
Product Design
In deze categorie jammer genoeg geen Belgische winnaars.
Geometry Global Dubai ging aan de haal met de Grand Prix voor hun campagne The Lucky Iron Fish Project`. Ontdek het hier.
Radio
Er werden 58 Radio Lions uitgereikt, waaronder twee Belgische winnaars. BBDO Belgium behaalt Silver met drie spotjes (Yoghurt`, Softener` en Sanitary Pads`) voor televisiezender VIER. Een Bronze award was weggelegd voor Duval Guillaume met zijn twee spots (Emma-Alex` en Julie-Isabel`) voor de campagne ten voordele van Re-Born to be Alive, een vzw om orgaandonatie te promoten.
Grey Germany haalde de Grand Prix binnen voor hun SoundCloud-campagne The Berlin Wall of Sound – The Most Unbearable Radio Ad`. Deze opname, ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van de val van de muur, duurt 7,5 minuten. Dat is exact de tijd die een geluid nodig heeft om de volledige lengte van de muur af te leggen.
Cyber
België won in deze categorie brons met LDV United. Hun campagne voor de Special Olympics met Kevin De Bruyne in de hoofdrol werd al voor de derde keer in Cannes gelauwerd.
Droga5 New York won de Cyber Grand Prix met Gisele Bundchen – I Will What I Want`, een werk voor sportmerk Under Armour om het vrouwensegment te bereiken. In het filmpje is te zien hoe het bekende model Gisele Bundchen op een boksbal staat te kloppen, terwijl achter haar live commentaren afkomstig van social media verschijnen.
WOENSDAG 24 JUNI
Gisterenavond vond de tweede uitreikingsronde op het festival in Cannes plaats.
Media
In de categorie Media werden er 80 Lions uitgereikt en Famous heeft een Bronze award bekomen voor de campagne Diepvriesdiner` van Electrabel. De campagne werd in de winter gevoerd, nadat de overheid waarschuwde voor een mogelijke black-out bij gebrek aan voldoende elektriciteitsreserves, waardoor de Belgen zuinig met energie moesten omspringen. Hier vindt u het campagnefilmpje.
De Grand Prix in deze categorie ging naar Y&R Team Red Istanbul met Vodafone Red Light/Between Us`. De creatieven hebben een app ontwikkeld gericht naar Turkse vrouwen die mishandeld worden of op zoek zijn naar een manier om zich altijd en overal veilig te voelen. Zodra een vrouw zich bedreigd voelt, hoeft ze maar met haar smartphone te schudden en wordt er een voorgeprogrammeerde boodschap verstuurd naar drie vertrouwenspersonen. Bekijk hier de presentatie.
PR
Bij de categorie PR vielen er geen Belgische winnaars te noteren.
De Grand Prix werd binnengehaald door Leo Burnett Toronto met de campagne #Like a girl` voor Proctor & Gamble. Dit is een virale videocampagne voor het maandverbandmerk Always waarin mensen dingen doen zoals een meisje`. Een cliché-beeld waarin Always verandering wil brengen. Details vindt u hier.
Outdoor
Bij de 131 uitgereikte awards in de categorie Outdoor viel er ook geen Belgische winnaar te bespeuren.
De Grand Prix ging naar TBWA\Media Arts Lab en Apple. Voor deze campagne werd de kwaliteit en de prestaties van het fototoestel van de iPhone 6 bewezen door een affichagecampagne op groot formaat te creëren. Dit gebeurde op basis van afbeeldingen die zijn gemaakt door gewone mensen met behulp van de smartphone en geselecteerd werden op fotosharingsites. Bekijk de video hier.
Glass
BBDO Mumbai en Proctor & Gamble waren de laureaten in de nieuwe categorie Glass. Deze Lions bekronen creaties die seksistische vooroordelen bestrijden en de stereotypes van de gender marketing doorbreken. Met #TouchThePickle probeerde men de vele taboes die in India bestaan rond menstruatie te ontkrachten. Bekijk hier de campagne.
Creative Effectiveness
Grand Prix gaat naar Forsman & Bodenfors die voor Volvo Trucks in de campagne Live Test Series` verder gaan op hun beroemde Epic Split` die vorig jaar op de Lions met prijzen overladen werd. Ontdek hier de presentatie van de campagne.
DINSDAG 23 JUNI
Gisterenavond zijn de eerste Awards uitgereikt. Hier vindt u een samenvatting van de winnaars in de diverse categorieën.
Promo & Activation
In de categorie Promo & Activation waren er 3.196 cases ingestuurd en werden er 117 Lions uitgereikt.
Voor België waren er drie winnaars met zelfs Goud voor Happiness Brussels.
Voor de campagne liet het bureau op het strand een groot verticaal zeil installeren. In de schaduw kunnen vakantiegangers verbinding maken met gratis internet. Zolang ze in de schaduw blijven is er internet, als ze eenmaal de zon terug opzoeken valt de verbinding weg. Happiness is op dit idee gekomen omwille van de verslaving aan smartphones. Bekijk hier de online video.
De Grand Prix was voor Grey London met de campagne LifePaint` voor Volvo UK. De creatieven van Grey Londen hebben een spray ontworpen die je op je kleren en helmen kunt spuiten. Overdag is hij onzichtbaar, maar `s nachts wordt hij reflecterend om ongevallen te vermijden. Bekijk hier de presentatie.
Direct
In de categorie Direct waren er 2.813 inzendingen waaruit 83 Lions werden gepresenteerd. België gaat in deze categorie naar huis met 4 winnaars: 2 Silver en 2 Bronze.
De Grand Prix bij Direct ging eveneens naar Grey en Volvo. Grey New York won met Interception`. Deze campagne bestond uit een wedstrijd die tijdens de Super Bowl 2015 plaatsvond. De deelnemers konden een nieuwe XC60 winnen. Daarvoor moesten ze telkens wanneer er een reclame voor een auto werd uitgezonden – en geen enkele keer een Volvo – de hashtag #volvocontest` gebruiken en de namen van de mensen aan wie ze de Volvo zouden weggeven twitteren, en ook uitleggen waarom. Bekijk hier de presentatie.
Mobile
In de categorie Mobile werden er 57 Lions verdeeld uit 1.246 inzendingen. België kaapt hier één Silver Lion weg.
De Grand Prix was voor Google dat zelf een mobiele campagne ontwikkelde: Cardboard. Het is een app en een kartonnen headset waarmee je video`s in virtual reality kunt bekijken op je smartphone. Ontdek de details hier.
Press
Voor de categorie Press vielen er geen Belgische winnaars te noteren. In totaal kregen hier 79 campagnes (4.470 inzendingen) een Lion.
De Grand Prix was voor The Community/La Comunidad uit Miami (VS), voor vier uitingen voor de stad Buenos Aires, The Buenos Aires Public Bike System`. Bekijk ze hier.
MAANDAG 22 JUNI
Ondertussen is het reclamefestijn in de Franse badstad op gang geschoten. Volg het nieuws elke dag op onze blog.
Wie wint er wat?
Dit jaar is er een recordaantal van 40.133 cases ingezonden naar het 62ste Cannes Lions International Festival of Creativity. De Belgische reclamemakers hebben 456 inzendingen verstuurd. Zij kunnen aanspraak maken op een award die in 20 categorieën worden uitgedeeld.
Bent u benieuwd wie er met een leeuw naar huis gaat? Wees alert op de volgende momenten:
Op maandag 22 juni worden vanaf 19u00 de volgende Lions uitgereikt:
- Direct
- Mobile
- Press
- Promo & Activation
- Young Lions Print
Op dinsdag 23 juni vanaf 19u00:
- Media
- PR
- Outdoor
- Glass
- Creative Effectiveness
- Young Lions Media & PR
Op woensdag 24 juni vanaf 19u00:
- Design
- Product Design
- Radio
- Cyber
- Young Lions Cyber & Design
Op zaterdag 27 juni vanaf 19u00:
- Film
- Film Craft
- Branded Content & Entertainment
- Titanium & Integrated
- Young Lions Film & Marketers
Ondertussen zijn de shortlists van de eerste categorieën bekendgemaakt. U kan ze hier op de website van Cannes Lions bekijken.
Lions Innovation
Op donderdag 25 en vrijdag 26 juni vonden de Lions Innovation plaats. Deze awards bekronen de inzendingen die uitblinken in de kruising tussen data, technologie en creativiteit. De Grand Prix Innovation was voor What3Words uit Londen met een campagne voor hun geocoder 3 Words to Address the World`. Een Grand Prix in Creative Data werd niet uitgereikt, maar wel zes Gold Lions.
Lions Health
Op 19 en 20 juni werden de Lions Health uitgereikt voor de healthcare industrie. Twee Belgische campagnes haalden de shortlist, maar konden echter geen Lion mee naar huis nemen: Shadow Wifi (Happiness Brussels voor de Liga Contra El Cancer) en Don`t Google It (DDB voor Gezondheid & Wetenschap). De Grand Prix for Good ging naar This Girl Can (FCB Inferno voor Sport England), de Grand Prix Health & Wellness is voor Intimate Words (Leo Burnett Mexico voor Procter & Gamble) en de Grand Prix Pharma werd gewonnen door Take It From A Fish (Digitas LBi New York voor Astrazenica).