
Op 3 april organiseerde Havas Belgium de Havas Media Day in het Dolce La Hulpe conferentiecentrum. Dit evenement bracht media- en reclameprofessionals en klanten samen om inzichten en expertise te delen over trends die de sector vandaag vormgeven. De dag was rijkelijk gevuld met presentaties van DPG Media, Rossel Advertising, IPM Advertising, Ads & Data, RMB, JCDecaux, Roularta Advertising, Transfer Media, Brightfish, Trustmedia, Bauer Media Outdoor en Var.
Het startschot van de bijeenkomst werd gegeven door Hugues Rey, CEO van Havas Belgium. In zijn speech benadrukte hij het belang van optimisme, hoop en samenwerking in een alsmaar complexer wordende wereld. Hieraan voegde hij enkele cruciale aandachtspunten voor de industrie aan toe: artificiële intelligentie, betekenisvolle media en krachtige partnerschappen.
Human x Tech
Een groot aantal van de sprekers sloot zich aan bij Rey’s positieve visie op artificiële intelligentie. Het is geen geheim meer dat AI een groot aantal voordelen te bieden heeft voor de sector. Zo lichtte het team van DPG Media toe hoe AI wordt benut bij onder andere campagnebeheer, user experience en brand safety binnen hun werking. Daarnaast kwamen de talrijke voordelen van AI ook terug tijdens de presentatie van Roularta. Sinds eind 2024 maakt de uitgever namelijk gebruik van een AI gestuurde virtuele content creator om de verbinding met hun doelgroepen te versterken.
Echter, enkele professionals benadrukten ook dat AI bepaalde beperkingen heeft. Het team van Boondoggle gaf een interessante voorstelling van hun AI gegenereerde creatieve projecten. De Yes AI Can en Warène Bœufette campagnes werden succesvol afgerond en goed onthaald door het publiek, maar hadden op verschillende vlakken menselijke bijsturing nodig. AI is een superkracht, doch blijft menselijke creativiteit fundamenteel. Elisa Le Breton-Morlet, International Market Intelligence Manager bij Havas Commerce, bevestigt deze tendens en moedigt aan om te streven naar “een gebalanceerde synergie tussen mens en technologie”.
Zinvol anders zijn
Naast het thema artificiële intelligentie werd er tijdens de Havas Media Day ook een klemtoon gelegd op betekenisvolle media. De professionals van Bauer Media Outdoor (voorheen Clear Channel) en JCDecaux toonden met hun presentaties aan dat kenmerken zoals authenticiteit, emotionele verbinding en immersieve ervaringen niet meer weg te denken zijn uit het media- en reclamelandschap. Ze moedigen bedrijven aan om out-of-the-box te blijven denken, en om te investeren in unieke campagnes die een waardevolle ervaring teweegbrengen bij de consumenten.
Ook Barbara De Wolf, Sales Manager van Ads & Data Brand Studio, belicht deze trend. Volgens haar “willen gebruikers meer dan ooit hun persoonlijke waarden terugvinden in het product dat ze consumeren”. Het is dus cruciaal om de noden en motivaties van doelgroepen te herkennen om engagement te verkrijgen. Ze vult aan dat het creëren van emotionele betrokkenheid een belangrijke key factor is binnen merk- en marketingdoelstellingen.
Het belang van lokale partnerschappen
De positieve toon werd verdergezet door Alex Thoré, CEO van Var. Met de vraag “Wat gaan we de komende jaren doen met de kracht van onze lokale media?” moedigde hij de aanwezigen aan om na te denken over het belang van lokale partnerschappen in de media- en reclamesector. Tevens nam hij de tijd om de voordelen van zulke lokale partnerschappen op te sommen. Thoré gaf mee dat het bundelen van lokale krachten onder andere kan bijdragen aan een hogere merkimpact. Daarnaast kunnen lokale partnerships de verspreiding van belangrijke maatschappelijke waarden zoals teamwork en verbondenheid versnellen. Alex Thoré sloot, net zoals Rey bij aanvang van het evenement, af met een aanmoediging om de krachten te bundelen.
De succesvolle Havas Media Day werd officieel afgesloten met een presentatie van het Havas Belgium team, waarin zij een toelichting gaven over hun onderzoek naar attention design.