TF1 wil vanaf 2018 plaats verwerven op Belgische advertentiemarkt

FacebookTwitterLinkedIn
TF1

De Franse commerciële zender TF1 wil vanaf 2018 een plaats veroveren op de Belgische advertentiemarkt. Dat heeft topman Gilles Pélisson donderdag bevestigd.

“We overwegen echt een plaats in te nemen op de Belgische advertentiemarkt”, zegt Pélisson. Er is al een aanvraag ingediend bij de Franse CSA (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel). Het is volgens de topman van TF1 de bedoeling om tegen de zomer van 2017 uit de startblokken te schieten en in 2018 zou de eerste Franse reclame op de Belgische tv te zien zijn.

In november 2016 schreven onder meer De Morgen en Le Soir al dat de Franse mediagroep rond TF1 een plaatsje wou veroveren op de Belgische advertentiemarkt. De Franse zender is ook in ons land te bekijken en hoopt zijn kijkersaandeel (zo’n 15,5 procent van het Franstalige publiek) nu ook te gelde te maken door advertenties te programmeren die specifiek op de Belgische kijker gericht zijn.

Daarvoor heeft TF1 een Belgische partner nodig. De zender zou contact hebben gezocht met de Waalse mediagroepen RMB (RTBF) en IP (RTL), maar ook met SBS, de Vlaamse groep die onder andere de commerciële zenders VIER, VIJF en ZES bezit.

Bron: AFP/Belga.

Bewaren