Effie Awards 2015: Radio Nostalgie en De Lijn het meest gelauwerd

FacebookTwitterLinkedIn

Radio Nostalgie (Gold), De Lijn (Gold), Febelfin (Silver), Centrum ter Preventie van Zelfdoding (Silver), KBC Bolero (Bronze) en Bpost (Bronze) zijn de 6 winnaars van de prestigieuze Effie Awards 2015. Silver award winnaar Febelfin sleepte met de ‘Safe Internetbanking’ campagne ook de ‘Consumer Insight Award’ in de wacht. De marketing-reclame prijzen werden vandaag voor de 27ste keer in ons land uitgereikt. De Effie Awards belonen marketing- & communicatiecampagnes die ‘werken’ en hun effectiviteit bewijzen.

 

Twee keer goud, twee keer zilver, twee keer brons

 

Winnaar van de eerste Effie Gold Award is Radio Nostalgie (Agentschap: Silver & Copper). Zij werden beloond voor de commerciële resultaten die zij behaalden met hun ‘Nostalgie’ campagne. Dankzij deze campagne is dit team er in geslaagd de vergrijzing van hun zender een halt toe te roepen door de doelgroep te vernieuwen en een jonger publiek aan te spreken. Ook de diepgaande consumentenkennis waarmee de creatieve strategie van deze campagne is opgebouwd, overtuigde de jury. Het gebruik van songteksten om universele verhalen te vertellen en het muzikale geheugen van de luisteraars aan te spreken, gaf ook de jury een onbedwingbare zin om te zingen.

 

De tweede Effie Gold Award gaat naar De Lijn (Agentschap: Famous). De jury was erg onder de indruk van hun ‘Stressmannetje‘ campagne. Ondanks de aanhoudende negatieve berichtgeving over de zware besparingsoperatie die De Lijn in het verleden diende te voeren, is het stressmannetje er succesvol in geslaagd de non user te overtuigen de auto eens te laten staan en gebruik te maken van het alternatieve vervoersmiddel het openbaar vervoer. Deze overtuigende campagne werd van in de huiskamer tot op sociale media overgenomen door het publiek.

 

Zilver gaat naar de campagne ‘Safe Internetbanking‘ van Febelfin (Agentschap: Duval Guillaume). Met deze campagne werd het publiek meer bewust gemaakt over de gevaren die gepaard gaan met online gedrag omtrent financiële activiteiten.

 

Centrum ter Preventie van Zelfdoding ontving eveneens een Effie Silver Award voor de ‘Would you answer this suicide call?‘ campagne (Agentschap: Ogilvy). Zij gingen met deze campagne de uitdaging aan om de onderbezetting van vrijwilligers die de Zelfmoordlijn 1813 bemannen tegen te gaan.

 

De ‘Machtig Makkelijk‘ campagne van KBC Bolero (Agentschap: Kunstmaan) wint een Effie Bronze Award. Zij zijn er in geslaagd om in een groeiende maar erg concurrentiële markt, op korte termijn hun klantenbasis en ingelegd kapitaal aanzienlijk te vergroten, en dit met behoud van de kwaliteit van het klantenprofiel en een sterke afbouw van de promotionele activiteiten.

 

Bpost sluit de rij van winnaars met een Effie Bronze Award. De ‘Pak je pakje‘ campagne (Agentschap: TBWA) kwam er ter ondersteuning van de lancering van de innovatieve pakjesautomaten om de positie van Bpost in de concurrentiële pakjesmarkt te versterken. Op deze manier bieden zij een antwoord op de vraag naar meer convenience en gebruiksgemak van de veeleisende consument.

 

Febelfin ontving naast de Effie Silver Award ook de ‘Consumer Insight Award‘ voor hun ‘Safe Internetbanking‘ campagne (Agentschap: Duval Guillaume). Deze prijs wordt toegekend aan de campagne met het best gebruik makte van inzichten in de bewijsvoering van effectiviteit van communicatie. Voor deze prijs komen enkel campagnes in aanmerking waarvan het centrale inzicht in ons land bepaald werd.

 

Birgit Heymans, manager van de Effie Awards: “Wij zijn bijzonder trots op alle kandidaten en in het bijzonder op de zes winnaars van deze 27ste editie van de prestigieuze Effie Awards. Zij tonen dat inzicht verwerven in wat consumenten beweegt en dit vertalen in meetbare objectieven, een effectieve strategie en creatieve communicatie de absolute voorwaarde en basis blijven voor succesvolle bedrijven, organisaties, producten en diensten”.