Effie Awards 2014: teamwork Coca-Cola wint goud

FacebookTwitterLinkedIn

Coca-Cola (Gold), Douwe Egberts (Silver), Proximus (Silver), Tropicana (Silver), Win For Life (Silver), Chaudfontaine (Bronze), Corona Direct (Bronze), JOE fm (Bronze) en Neckermann (Bronze) zijn de 9 winnaars van de Effie Awards 2014. Grote winnaar is Coca-Cola dat met de ‘Share a Coke` campagne naast de Gold Effie ook de ‘Consumer Insight Award` in de wacht sleepte.

 

De Effie Awards, gisterenavond aan hun 26ste editie toe, belonen marketing-reclamecampagnes die hun effectiviteit bewijzen. De stijging van het aantal deelnemers met 30% en een verdubbeling op twee jaar tijd, bevestigt het groeiend belang van effectiviteit in het snel evoluerende marketinglandschap.

 

De jury, waarin zowel adverteerders, reclame-agentschappen, academici als marktonderzoekers zetelen, beloonden 9 van de 26 ingediende cases met een Gold, Silver of Bronze award.

 

Effie-manager Birgit Heymans: “Effie beloont reclame die effectief werkt. Dit aantonen vergt vakmanschap en een uitgekiende mix tussen marktinzicht, strategie, creativiteit en meetbaarheid”.

 

Winnaar van de Effie Gold Award is het team van Coca-Cola en een mix van Belgische agentschappen. Zij werden door de jury beloond voor de ‘Share a Coke` campagne die uitblinkt door haar creativiteit en mediastrategie, met de klemtoon op interactiviteit met de doelgroep van jonge consumenten.

 

Zilver gaat naar de ‘Koffie voor iedereen` campagne van Douwe Egberts / Duval Guillaume die er op twee jaar tijd in slaagt het merk in een competitieve markt meer inhoud te geven én er warmte aan toe te voegen door de geloofwaardigheid en participatie te vergroten.

 

Belgacom-Proximus / BBDO Belgium ontving eveneens een Silver Effie Award met hun ‘Proximus Quality` case. De jury was onder de indruk van de manier waarop de campagne zich baseerde op eigen sterktes van het merk met focus op kwaliteit in plaats van prijs.

 

De derde Silver Effie Award gaat naar PepsiCo Belux-Tropicana / DDB Brussels voor de ‘Contraption` campagne, die aantoont dat eerlijke communicatie gebaseerd op de wortels van het merk onmiddellijk effect genereert op de commerciële resultaten.

 

De laatste Silver Effie Award werd uitgereikt aan Nationale Loterij-Win for life / mortierbrigade voor de ‘Ge moogt gerust zijn` campagne. De campagne ging succesvol de uitdaging aan om het tij van een dalende omzet en veroudering van de consumentenpopulatie te keren met een humorvolle creatieve strategie.

 

De ‘Water depending creatures` campagne van Coca-Cola-Chaudfontaine / Famous wint een Bronze Effie Award. De campagne toont overtuigend hoe een B-merk dankzij een consistente langetermijnstrategie uitgroeit tot een A-merk dat vandaag de nummer één positie bekleedt in de watermarkt.

 

Corona Direct / Kunstmaan winnen eveneens een Bronze Effie Award met de ‘Straf hé!` campagne voor de Corona Direct Kilometerverzekering. In de prijsgedreven verzekeringsmarkt met een lage consumentenbetrokkenheid heeft de impactvolle campagne de doelgroep beïnvloed en de verkoop bevorderd.

 

De ‘Your Greatest Hits` campagne van Medialaan-JOE FM / Dallas Antwerp sleept eveneens een Bronze Effie Award in de wacht met een aanpak die zowel qua vorm als inhoud de jury overtuigde. Het opzet om nieuwe luisteraars te winnen en de bestaande te houden, door de focus te leggen op het muziekaanbod van de zender en de luisteraar centraal te stellen werd een succes.

 

Neckermann / Famous sluit de rij van winnaars met een Effie Bronze Award. De jury was zeer onder de indruk van de manier waarop de ‘Nancy van de laagste prijsgarantie` campagne succesvol in een krimpende markt van georganiseerde reizen scoort door het marktleiderschap van Neckermann te overstijgen en beter te presteren dan de markt.

 

Coca-Cola ontving naast de Gold Effie Award ook de ‘Consumer Insight` prijs, uitgereikt door het marktonderzoeksbureau Haystack. Deze award wordt toegekend aan de campagne met het meest overtuigende consumenteninzicht.

 

Effie-voorzitter Christophe Mottint: “Effectiviteit in reclame blijft aan belang winnen en vertaalt zich vandaag steeds meer door in te zetten op de authenticiteit en kracht van een merk op lange termijn”.