Jaarverslag 2022 van DPG Media: “Een jaar met twee gezichten”

FacebookTwitterLinkedIn

DPG Media heeft in 2022 een omzet gerealiseerd van 1,830 miljard euro, een lichte stijging van 1%. De EBITDA kwam uit op 365 miljoen euro, een daling van 8%. Het nettoresultaat daalde met 5% en landde op 200 miljoen euro. De netto financiële schuld bedroeg 314 miljoen euro (0,86 maal EBITDA).

Een jaar met twee gezichten”, zo typeert Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, het afgelopen jaar. “Terwijl de publishing-activiteiten (nieuwsmedia en tijdschriften) last hadden van sterk stijgende kosten bij een stabiele omzet, presteerden radio en televisie erg goed. De druk van de inflatie en de onzekere economische context voelden we echter door het hele bedrijf heen. We hebben gelukkig een deel van deze druk kunnen opvangen en het effect op ons resultaat kunnen beperken. De digitale groei zette bij al onze activiteiten net als afgelopen jaren goed door, wat heel belangrijk is voor het realiseren van onze digitale transitie. Het toont aan dat we op de goede weg zijn en dat geeft vertrouwen naar de toekomst toe.

Sterk gestegen kosten drukken resultaat publishing-activiteiten

De inflatie, hoge papierprijzen en gestegen distributiekosten drukten het resultaat van de publishing-activiteiten. De omzet stabiliseerde op het niveau van het jaar 2021. Het totale aantal abonnementen van de publishingmerken van DPG Media groeide met 2% naar 3 miljoen abonnees. De betaalde oplage van nieuwsmedia bleef stabiel, ondanks het verder dalen van de losse verkoop en het aantal print-abonnees. Het aantal digitale abonnementen (+14%) groeide gestaag verder. Hier zal de komende jaren verder in worden geïnvesteerd. De magazine-oplages daalden, vooral door een grotere terugval in de losse verkoop.

Beste resultaten in afgelopen 20 jaar voor radio en televisie

De radiozenders Qmusic, Joe en televisiemerk VTM met zijn streamingdienst VTM GO behaalden de beste resultaten bij kijkers en adverteerders van de afgelopen 20 jaar. Qmusic Nederland behaalde een recordmarktaandeel van 20,4%, Qmusic België behaalde samen met de zenders Joe en Willy een recordmarktaandeel van 40,7%. De VTM-zenders sloten het jaar af met een marktaandeel van 39% op televisie, terwijl VTM GO digitaal maandelijks meer dan 800.000 gebruikers telt.

Digitalisering van DPG Media blijft sterk doorzetten

Het digitale bereik van DPG Media bleef onveranderd met meer dan 15 miljoen bezoekers per dag. Opvallend was vooral de grote groei in het digitale bereik van de Nederlandse vrouwenmerken Libelle, Margriet en Flair dankzij de lancering van een online platform dat de drie merken bedient. Het dagelijks bereik van deze merken groeide naar meer dan 730.000 gebruikers (+62%). Het totale aantal digitale abonnees groeide in 2022 met 14% en de digitale advertentieomzet groeide boven de 200 miljoen euro (+9%).

De ontwikkeling van de Ad manager (het inkoopplatform waarmee adverteerders zelf media kunnen inkopen op het eigen netwerk van DPG Media) voor adverteerders is een belangrijke volgende stap in de ambitie van DPG Media om een eigen advertentieplatform uit te bouwen. De Ad manager zal komende zomer in de markt worden geïntroduceerd.

Vooruitzichten voor 2023

Erik Roddenhof: “In 2023 zullen de effecten van hoge inflatie, gestegen loonkosten en papierprijzen het hele jaar voelbaar zijn, wat verder zal wegen op het resultaat. Grote onbekende is hoe de advertentiemarkt zal evolueren in deze moeilijke economische context. De verdere digitalisering van de groep blijft de belangrijkste prioriteit, maar efficiënte bedrijfsvoering zal ook grote aandacht krijgen.

Bekijk hier het jaarverslag 2022.