Dekrantenwinkel.be moet kandidaat-krantenverkopers op weg helpen

FacebookTwitterLinkedIn

De krantenverdelers en -uitgevers hebben samen een nieuw instrument ontwikkeld om het beroep van krantenverkoper te vergemakkelijken. Op www.dekrantenwinkel.be vinden ondernemers alle informatie over het openen van een krantenzaak. De website werd voorgesteld door Ubiway, ProDiPresse, de belangrijkste krantenuitgevers, de Nationale Loterij en Unizo.

Nicolas Meire, de CEO van Ubiway, benadrukte hoe moeilijk het is om krantenverkopers te rekruteren. Hij wees op drie struikelblokken: overuren, dalende verkoopvolumes en problemen bij het vinden van een geschikte locatie.

De website verschaft informatie over opleidingen en biedt hulp bij het vinden van een strategische plaats om een krantenwinkel te vestigen. “Er zit gemiddeld vier en een halve maand tussen het indienen van een aanvraag en het daadwerkelijk openen van een krantenwinkel”, zegt Filip De Koster van de Nationale Loterij. “Het platform zal het voor de kandidaat-krantenverkoper mogelijk maken sneller te starten.” Krantenwinkels zijn erg belangrijk voor de Nationale Loterij, aangezien ze daar bijna drie vierde van haar omzet boekt.

De initiatiefnemers zijn zich ervan bewust dat krantenverkopers, om te kunnen overleven, verder moeten gaan dan de verkoop van hun traditionele producten zoals kranten, tabak en loterijproducten. Ze worden ook aangemoedigd om een breed scala aan snacks aan te bieden.

“Deze site is nog maar het begin. We moeten verder gaan om de winstgevendheid van de sector te garanderen en de krantenwinkels meer zuurstof te geven”, concludeerde Luc Ardies van Unizo.