
In 2018 kiest de Persgroep Advertising voor zekerheid, eenvoud en duidelijkheid in haar prijsstrategie door over te stappen naar een CPM-model voor haar krantentitels Het Laatste Nieuws en De Morgen. Klik op de linken om de nieuwe tarieven te ontdekken in onze database.
- Zekerheid: een vaste en marktconforme CPM als basistarief.
- Eenvoud: alle prijzen (zowel print als digitaal) berekend op basis van een Cost Per Mille. Dit maakt vergelijkingen tussen verschillende media mogelijk.
- Duidelijkheid: alle tarieven met dezelfde formule berekend. Een paginaprijs is vanaf 2018 voor 100% gelinkt aan het bereik van de gekozen titel.
Meer weten over de opbouw van het CPM-model?
De tarieven worden vanaf 2018 berekend op basis van volgende variabelen:
- CPM van de titel: 26,9 voor Het Laatste Nieuws en 45,9 voor De Morgen.
- Bereik: op basis van CIM-cijfers.
- Formaatindex: Art.600 (index 100) geldt nu als referentie voor andere formaten in de dagbladsector. Voor een 1/2 pagina kiest de Persgroep voor index 87, een 1/1 pagina krijgt index 135.
- Index week/weekend: op basis van de verkoopcijfers wordt een weekendindex toegekend (111 voor Het Laatste Nieuws en 141 voor De Morgen).
- Plaatsingsindex: er gelden vaste toeslagen wanneer je je advertentie op een bepaalde pagina of binnen een bepaald katern wil zien verschijnen.
- Eventuele toeslagen: adverteerders betalen een vaste toeslag wanneer ze kiezen voor bijvoorbeeld merkcitaat of vereiste pagina’s.
Bekijk de presentatie hier.