CPM-model voor Het Laatste Nieuws en De Morgen

FacebookTwitterLinkedIn
de Persgroep Advertising

In 2018 kiest de Persgroep Advertising voor zekerheid, eenvoud en duidelijkheid in haar prijsstrategie door over te stappen naar een CPM-model voor haar krantentitels Het Laatste Nieuws en De Morgen. Klik op de linken om de nieuwe tarieven te ontdekken in onze database.

  • Zekerheid: een vaste en marktconforme CPM als basistarief.
  • Eenvoud: alle prijzen (zowel print als digitaal) berekend op basis van een Cost Per Mille. Dit maakt vergelijkingen tussen verschillende media mogelijk.
  • Duidelijkheid: alle tarieven met dezelfde formule berekend. Een paginaprijs is vanaf 2018 voor 100% gelinkt aan het bereik van de gekozen titel.

Meer weten over de opbouw van het CPM-model?

De tarieven worden vanaf 2018 berekend op basis van volgende variabelen:

  • CPM van de titel: 26,9 voor Het Laatste Nieuws en 45,9 voor De Morgen.
  • Bereik: op basis van CIM-cijfers.
  • Formaatindex: Art.600 (index 100) geldt nu als referentie voor andere formaten in de dagbladsector. Voor een 1/2 pagina kiest de Persgroep voor index 87, een 1/1 pagina krijgt index 135.
  • Index week/weekend: op basis van de verkoopcijfers wordt een weekendindex toegekend (111 voor Het Laatste Nieuws en 141 voor De Morgen).
  • Plaatsingsindex: er gelden vaste toeslagen wanneer je je advertentie op een bepaalde pagina of binnen een bepaald katern wil zien verschijnen.
  • Eventuele toeslagen: adverteerders betalen een vaste toeslag wanneer ze kiezen voor bijvoorbeeld merkcitaat of vereiste pagina’s.

Bekijk de presentatie hier.