CommToZero.be: nieuw duurzaamheidsplatform voor marcom-industrie

FacebookTwitterLinkedIn

Op 2 mei 2022 werd de CommToZero-coalitie opgericht, waaraan Belgische marcom-verenigingen, creatieve agentschappen, mediabureaus en de media zelf (via hun federatie of rechtstreeks) deelnemen en bijdragen.

Zij heeft als doel de communicatiesector te helpen de overgang naar duurzaamheid op twee niveaus te versnellen: een duurzamer consumentengedrag stimuleren met de juiste milieuclaims, en de koolstofvoetafdruk in de communicatiewaardeketen verlagen.

Concreet lanceert men vandaag het CommToZero.be-platform, waarop informatie, tools en initiatieven omtrent Zero Greenwashing en Zero Carbon worden samengebracht. Te beginnen met de publicatie van de Zero Greenwashing Guide, waarin de te volgen richtlijnen zijn samengevat die door de JEP zullen worden opgevolgd.

De gids is opgebouwd rond 6 principes die marketeers, agentschappen en anderen die bij de productie van marketingcommunicatie betrokken zijn, moeten helpen veel voorkomende valkuilen te vermijden die kunnen leiden tot misleidende milieuclaims (ook bekend als greenwashing).