CIM RAM: Studio Brussel wint marktaandeel, maar blijft derde achter Radio 2 en Qmusic

FacebookTwitterLinkedIn

Studio Brussel heeft zijn marktaandeel in de periode van maart tot juni zien stijgen tot 11,5 procent bij het brede publiek (12+), maar moet wel nog steeds Qmusic voor zich dulden, dat zelf klom tot 11,8 procent. Radio 2 blijft de grootste zender, al zag die zijn marktaandeel dalen tot 29,8 procent. Dat blijkt uit de jongste golf luistercijfers van het CIM.

Bij de openbare omroep zakte Radio 1 tot 8,1 procent, terwijl MNM en Klara relatief stabiel bleven op respectievelijk 10,3 procent en 2,3 procent. Joe, de tweede zender van DPG Media, haalt 8,5 procent marktaandeel en Nostalgie klokt af op 5,8 procent.

De VRT benadrukt dat Studio Brussel de sterkste zender in Vlaanderen blijft in de doelgroep 18-44. “Ik ben blij om vast te stellen dat onze ‘reboot’ van begin dit jaar, waarin we ons inhoudelijk stevig op scherp hebben gezet, zijn effect niet heeft gemist”, zegt nethoofd Jan Van Biesen.

Bij DPG Media klinkt het dan weer dat Qmusic in de doelgroep 18-54 jaar het sterkst is met een dagelijks bereik van 577.000 Vlamingen. In de zenderdoelgroep 18-44 haalt Qmusic 18,5 procent marktaandeel. Joe op zijn beurt haalt 13,7 procent marktaandeel in de zenderdoelgroep 35-54. Radiodirectrice An Caers: “We zijn blij om te zien dat Qmusic en Joe op koers zitten. Qmusic heeft online recordcijfers neergezet in juni met de Foute Maand en Joe blijft het goed doen bij de frisse veertiger.”

Nostalgie tot slot haalt 7,5 procent in de doelgroep 35-54 jaar en merkt een opvallende groei in de luisterduur. “Het is en blijft een van onze objectieven om onze luisteraars langer aan ons te binden. Het afgelopen jaar zien we dat we daar steeds beter in slagen, met groei in luisterduur op alle doelgroepen”, aldus directeur Tom Klerkx. NRJ Vlaanderen, de tweede zender van de groep, verhoogt zijn bereik en haalt 0,4 procent marktaandeel op de doelgroep 18-44. “Het proces om een nieuwe zender in de markt te zetten vraagt tijd, maar het is positief om te zien dat we elke dag meer luisteraars werven.”

In Franstalig België blijft de top drie ongewijzigd: Nostalgie, Vivacité en Radio Contact. Bel RTL stijgt naar de vierde plaats, voor Classic 21.

Bronnen: Belga en CIM.