CIM RAM: Radio 2 blijft uitgesproken marktleider

FacebookLinkedIn

Het CIM maakte de luistercijfers bekend voor de periode van 1 september tot en met 31 december 2024. Hiermee wordt het jaar 2024 afgesloten.

Radio2 blijft met een marktaandeel van ruim 25,08% de grootste in Vlaanderen, gevolg door Qmusic (13,70%) en JOE (12,34%).

In Franstalig België zijn de drie grootste radio’s Nostalgie (14,92%) Radio Contact (13,24%) en VivaCité (12,92%).

Analyse Var

  • Radio2 verhoogt marktaandeel binnen 18-54. Radio2 blijft de grootste radiozender op 12+ met een marktaandeel van 25,1%. Daarnaast stijgt haar marktaandeel op de doelgroep 18-54 naar 9,5% (+2%).
  • Sterke najaarsgolf voor MNM. de najaarsprogrammatie van MNM werpt haar vruchten af: een stijging van +18% in marktaandeel binnen 18-54 in de najaarsgolf. Dit resulteert in een groeiend marktaandeel op de mediaplanningsgolf naar 9,2%.
  • Groei Play Nostalgie zet zich door. Play Nostalgie blijft aan een sterke opmars bezig en groeit met +14% in marktaandeel binnen 18-54, wat nu uitkomt op 3,8%.
  • Var’s SuperSelexy All blijft het strafste aanbod. Met een weekbereik van 2,5 miljoen en 50% marktaandeel binnen 18-64, en 1,9 miljoen weekbereik en 47% marktaandeel binnen 18-54, blijft Super Selexy All het krachtigste zenderaanbod op de markt.

Analyse VRT: Radio2 blijft uitgesproken marktleider, vernieuwing geeft MNM een boost

VRT bereikt elke dag 2,4 miljoen Vlaamse luisteraars in de periode gemeten tussen september en december 2024. Radio2 blijft de onbetwiste marktleider met dagelijks meer dan 1 miljoen trouwe luisteraars en klimt naar een marktaandeel van ruim 25%. Met onder meer de Radio2 Dansathon en de Radio2 Top2000 Aller Tijden had de zender dit najaar een sterk programma.

Radio 1 laat in deze golf een marktaandeel optekenen van 7%. De actuazender evolueert verder van een puur radiomerk naar een rijk audiomerk met een groeiend bereik on demand dankzij een steeds groter aanbod, zowel in herbeluistering als in podcasts.

Klara blijft stabiel met een marktaandeel van 1,9%. Muziekzender Studio Brussel groeit naar 8,2% marktaandeel.

Jongerenzender MNM klimt na de vernieuwing in september naar bijna 450.000 luisteraars per dag, die ook langer luisteren waardoor het marktaandeel groeit naar 6,4%.

Steven Lemmens, nethoofd MNM en Studio Brussel: “Sinds september waait er een nieuwe wind door MNM, met een frisse look en een vernieuwde ochtendshow. Het is fantastisch om te zien dat luisteraars deze vernieuwing omarmen en dat ook nieuwe luisteraars hun weg naar MNM vinden. Innovatieve en spraakmakende acties zoals Sander Tegen De Tijd en De Warmste Schoolbus hebben die groei zonder twijfel versterkt – en in 2025 doen we daar nog een schep bovenop. Ook Studio Brussel is in topvorm na een sterk najaar met als hoogtepunt De Tijdloze 100. En daar stopt het niet. In januari kozen onze luisteraars drie nieuwe winnaars voor De Nieuwe Lichting. En er staat een gloednieuw festivalseizoen te trappelen waar je bij Studio Brussel niets van hoeft te missen.

Analyse DPG Media: Qmusic, JOE en Willy blikken terug op een sterk najaar

Met 12,3% marktaandeel bij het brede publiek (12+) zet JOE het beste luistercijfer neer sinds het ontstaan van de zender in 2009. Hiermee verstevigt JOE haar prominente positie als derde grootste radiozender in Vlaanderen. Ook binnen de zenderdoelgroep van 35 tot 54-jarigen zet JOE met 15,7% marktaandeel een sterk resultaat neer.

De digitale rockzender Willy groeit door en doet het beter dan ooit tevoren. Met 2,4% marktaandeel bij het brede publiek (12+) noteert ook Willy het beste cijfer sinds de lancering van de zender vijf jaar geleden. Willy blijft daarmee met voorsprong de grootste digital only zender in Vlaanderen. De zender kan op een sterke achterban rekenen en haalt samen met Willy Class X een marktaandeel van 4,5% in de zenderdoelgroep van 18 tot 54-jarigen, het beste resultaat tot nu toe.

Intussen blijft Qmusic stevig op kop in de zenderdoelgroep van 18 tot 44-jarigen, met een marktaandeel van 25,4%. Ook bij het brede publiek (12+) scoort Qmusic opnieuw sterk. Met een marktaandeel van 13,7% bevestigt Qmusic haar positie als tweede grootste radiozender van Vlaanderen.

Michael Dujardin, channel director Qmusic: “Het najaar bij Qmusic stond bol van de mooie momenten en dat vertaalt zich in een sterk resultaat. De iconische actie Het Geluid hield Vlaanderen wekenlang in de ban, terwijl Q-Pop een onvergetelijke avond opleverde in het Sportpaleis. Ook de Q-Top 1000 was in de kerstvakantie trouw op post met een lijst vol nostalgie en muzikale parels. Daarbovenop maakten onze DJ’s en programmamakers, met op kop Maarten & Dorothee en Kastaar-winnaar Vincent Fierens, elke dag opnieuw straffe radio. Het enthousiasme en de betrokkenheid van de 1.4 miljoen luisteraars die we wekelijks bereiken, motiveert ons om dit jaar nóg groter te dromen en straffer uit te pakken.

Analyse Play Nostalgie: luistercijfers groeien opnieuw tot 4,6%

Na de voor Play Nostalgie afwijkende metingen begin 2024 groeide de zender in het najaar voor de tweede maal op een rij stevig door en behaalt ze een marktaandeel van 4,6% in de algemene doelgroep 12+. In de voor Play Nostalgie belangrijke doelgroep 35-54 is de stijging nog opvallender en behaalt de zender een marktaandeel van 5,9%, een stijging van maar liefst 1,6%.
De groei komt opnieuw voort uit een stijging in dagelijks en wekelijks bereik, gecombineerd met een langere luisterduur.

Zusterzender Nostalgie Plus behaalt in deze meting een marktaandeel van 1,1% in de algemene doelgroep 12+. Voor het volledige jaar 2024, van januari tot en met december, behaalt Nostalgie Plus een gemiddeld marktaandeel van 1,4%. In de doelgroep 55+, de kerndoelgroep voor Nostalgie Plus, behaalt de zender marktaandeel van 1,6%.

Robin Vissenaekens, programmadirecteur: “We sluiten het jaar af met geweldig nieuws: voor de tweede keer op een rij stijgen onze luistercijfers! Dat bevestigt wat wij al langer weten: Play Nostalgie is dé zender waar de allergrootste hits aller tijden centraal staan en Nostalgie Plus is hét feelgoodstation voor 50-plussers die volop genieten van hun “golden years” en het leven met een positieve blik bekijken. De aanpassingen die we sinds september in onze programmering hebben doorgevoerd, vallen duidelijk in de smaak bij onze steeds groter wordende groep luisteraars. Dat geeft energie en inspiratie aan het hele radioteam om in 2025 verder te bouwen aan ons verhaal.”

Analyse TOPradio: bevestiging groeiverhaal

Het recept van TOPradio met beats en dancepop valt duidelijk in de smaak bij de 18-44 jarigen. Zo behaalt de zender een marktaandeel van 4% bij deze doelgroep. Daarnaast stijgt het marktaandeel bij de 18-34 jarigen naar 4,5%. Daarmee wordt de groei in de vorige golf bevestigd. Op weekbasis bereikt TOPradio daarenboven 207.000 luisteraars ouder dan 12 jaar.

Maand na maand kent online luisteren een groei. TOPradio trekt volop de kaart van het digitaal luisteren. Dat bewijzen de interne cijfers van de maand december. Toen werd een record op vlak van online streaming bereikt met meer dan 300.000 verschillende online luisteraars.

Analyse RTL Belgium: RTL-radiozenders aan de leiding met 28,4% bij de 18-54-jarigen

Met een stijging van 1,9 % in marktaandeel blijft Radio Contact marktleider in de leeftijdsgroep 18-54 jaar (sept-dec 2024 vs sept-dec 2023).

In dezelfde doelgroep hield bel RTL stand en het marktaandeel zelfs met 0,2 %, goed voor een sprong van de 6e naar de 4e plaats in de ranglijst. La Matinale bel RTL (7-9 uur) blijft nieuwe luisteraars aantrekken (in de doelgroep 12+), waardoor het marktaandeel steeg van 12,3% naar 12,9%. Dit is een voorzichtig teken dat de veranderingen die bel RTL de afgelopen maanden doorvoerde hun vruchten afwerpen.

Deze laatste golf maakt het ook mogelijk om conclusies te trekken voor 2024. Vorig jaar hadden de radiostations van RTL Belgium (Radio Contact, bel RTL en Mint) een marktaandeel van 28,4% in de leeftijdsgroep 18-54 jaar. De radiostations van RTL Belgium groeien al 3 jaar gestaag (+6%).

In de commerciële doelgroep blijft Radio Contact de kloof met de concurrentie vergroten, met een marktaandeel van 19,9% (+1 punt ten opzichte van 2023). Terwijl bel RTL stabiel blijft.