CIM Persstudie: Analyse Roularta

FacebookTwitterLinkedIn

In een markt die erg onder druk staat, kan Roularta Media Group mooie CIM-cijfers voorleggen. Dit geeft de uitgever veel vertrouwen in de strategische koers die is ingezet met de magazinetitels.

Vanuit mediaplannings-perspectief blijkt de paper + digital currency het best geschikt om de lezers van magazines in kaart te brengen. Een greep uit de resultaten:

  • De Zondag bevestigt zijn status als het grootste weekblad. Een echt bereikskanon met elke week bijna 1,5 miljoen lezers.
  • Het gratis lifestyleblad Steps NL gaat sterk vooruit met 13%.
  • Libelle Lekker/Femmes Délices zit voor de eerste keer in de studie en is meteen het grootste betalende, nationale maandblad met meer dan 700.000 levensgenieters.
  • Het pakket van Le Vif/L’Express presteert uiterst goed: Le Vif/L’Express +9%, Le Vif Weekend +22% en Le Vif Focus +11%. Het Knack-pakket blijft stabiel.
  • Libelle stijgt +9%, Femmes d’Aujourd’hui zelfs +12%. Libelle en Femmes d’Aujourd’hui tellen samen 1,2 miljoen lezers.
  • Trends/Trends-Tendances groeit verder met +5% in zijn sterke business community.

Roularta legt een nog beter rapport voor binnen Total Brand. De verdere digitalisering van de magazinetitels werpt duidelijk vruchten af. Enkele opvallende resultaten voor Total Brand:

  • Le Vif/L’Express is de grootste groeier binnen de weekbladen met +67%. Met 55% moet Knack niet veel onderdoen.
  • Ook beide Flairs scoren goed met respectievelijk +63% voor de Nederlandstalige versie en +49% voor de Franstalige.
  • Trends/Trends-Tendances is het grootste financieel-economisch medium met 538.200 total brand gebruikers.
  • Libelle Lekker/Femmes Délices is in print het grootste maandblad en verdubbelt zijn bereik tot meer dan 1,5 miljoen door de toevoeging van zijn digitale platform.
  • Diezelfde verdubbeling van bereik dankzij het digitale platform zien we bij Data News en Feeling, ook Gael ziet een eerste resultaat van zijn digitale transitie.
  • Tenslotte een vermelding voor Krant van West-Vlaanderen waar de digitale transitie zorgt een verhoging van 53% van het digitale bereik, dat zodoende 60% bereik toevoegt aan het printbereik.

Roularta Media Group telt dus binnen zijn portfolio het grootste weekblad, het grootste maandblad en de grootste groeier. De huidige CIM-resultaten zijn des te hoopgevender, omdat de stijgende verkoop van abonnementen en losse nummers en het bijhorende meerbereik tijdens de Covid-periode niet verrekend zijn in deze resultaten.