CIM Persstudie 2018: de analyse van Mediahuis

FacebookTwitterLinkedIn

Vandaag publiceerde het CIM nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2018 nog steeds 5,3 miljoen Belgen elke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor bijna 6 op 10 landgenoten (12+). In een digitale wereld zijn nieuwssites uiteraard niet weg te denken, maar ook zonder hun online varianten slagen de Belgische kranten er in om dagelijks bijna 1 op 2 Belgen te bereiken.

Volgens de nieuwe CIM-cijfers consumeren Vlamingen opvallend meer nieuws dan Walen, met respectievelijk 67% en 39% nieuwsconsumenten op dagelijkse basis. In Vlaanderen realiseren De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg met hun papieren en digitale versies een dagelijks bereik van meer dan 2 miljoen lezers. Het totaal bereik van deze nieuwsmerken, inclusief de respectievelijke websites, ligt op 2.629.700 per dag, maar liefst 70% van alle Vlaamse nieuwsconsumenten.

De Standaard grootste kwaliteitskrant

Met dagelijks 486.300 lezers blijft De Standaard het grootste nieuwsmerk onder de kwaliteitskranten. Tellen we Standaard.be hier nog bij, dan stijgt dit bereik zelfs naar 671.700.

Het Nieuwsblad bereikt dagelijks meer dan 1 miljoen krantenlezers

Het Nieuwsblad bereikt met haar papieren en digitale versie dagelijks meer dan één miljoen lezers (1.069.800) en blijft zo marktleider in Oost- en West-Vlaanderen. Het bereikcijfer stijgt naar bijna anderhalf miljoen (1.483.200) wanneer we Nieuwsblad.be meetellen.

Gazet van Antwerpen bereikt bijna 1 op de 2 Antwerpenaren

Gazet van Antwerpen bereikt inmiddels 414.800 lezers en bereikt daarmee elke dag zowat de helft (45%) van alle Antwerpenaren die een krant lezen. Na toevoeging van GVA.be stijgt dit bereik naar 554.900 nieuwsconsumenten per dag.

Het Belang van Limburg bevestigt positie als Limburgs marktleider

Het Belang van Limburg bereikt dagelijks 479.300 nieuwsconsumenten en ziet hiermee haar unieke positie als Limburgs marktleider bevestigd (total brand). Met haar papieren en digitale versie bereikt Het Belang van Limburg elke dag 80% van alle Limburgse krantenlezers, goed voor 377.900 lezers.

Kwaliteitskrantenmagazines groeien

De Standaard Magazine en De Standaard Weekblad zien hun bereik groeien naar meer dan 375.000 lezers per nummer en blijven de grootste krantenmagazines binnen de kwaliteitskranten.

Het Nieuwsblad Magazine bereikt ook nog steeds elke week 461.700 lezers. Sjiek en Citta bereiken respectievelijk 178.700 en 179.100 lezers en blijven daarmee de grootste krantenmagazines van Limburg en Antwerpen (print + digitaal).