Belgische uitgevers slaan handen ineen: de nieuwe federatie BPX zet in op sterke lokale publishing media

FacebookLinkedIn

De vijf grootste Belgische uitgevers slaan de handen in elkaar en richten gezamenlijk BPX, Belgian Publishing Experience, op. BPX moet adverteerders overtuigen van het belang en de impact van lokale nieuwsmedia en content, inclusief sterke magazines. “Ze zijn de hoeksteen van onze democratie. Tijd dat ze terug die erkenning krijgen.

BPX wordt boven het doopvont gehouden door de vijf grootste Belgische uitgevers – Rossel, IPM, Roularta, DPG Media en Mediahuis. Een unieke samenwerking die als doel heeft de advertentiemarkt terug te inspireren en te activeren richting nieuwsmedia en magazines. Aan het hoofd komt Managing Director Gauthier Elslander te staan die vanuit zijn ervaring bij adverteerders en agentschappen als geen ander weet hoe belangrijk het is om te investeren in een sterk, lokaal medialandschap.

“BPX staat klaar om de Belgische publishingmerken opnieuw de plaats te geven die ze verdienen bij adverteerders. Kwalitatieve, betrouwbare en lokaal gewortelde media zijn geen luxe, maar een noodzaak in deze woelige tijden. Ze zijn de hoeksteen van onze democratie. Tijd dat ze terug die erkenning krijgen”, aldus Elslander. “Nieuwsmedia en magazines zijn onmisbaar voor consumenten zowel in print als online. Onze ambitie is om van publishing ook een topbestemming te maken voor adverteerders.”

“Belgische publishing media moeten weer een topbestemming worden voor adverteerders.” – Gauthier Elslander

Het belang van Belgische media

BPX wil alle nieuwsmerken en magazines, zowel op papier als digitaal, terug top of mind krijgen bij de adverteerders. Betrouwbaarheid en bereik zijn daarbij twee sterke troeven.

Gauthier Elslander: “In tijden van fake news maken onze lokale nieuwsmedia en magazines het absolute verschil. Zij informeren dagelijks zo goed als alle Belgen en bepalen in grote mate het beeld dat mensen hebben over de maatschappij. Binnen deze context is het voor adverteerders veel veiliger en impactvoller om te communiceren dan bijvoorbeeld op de platformen van internationale tech spelers. Deze platformen missen vaak de juiste context en betrouwbaarheid.”

BPX is ervan overtuigd dat adverteerders vandaag kansen laten liggen door niet volop in te zetten op nieuwsmedia en magazines. “In België zijn we verwend met sterke merken die het dagelijks leven van hun lezers en surfers in grote mate beïnvloeden. Van ’s ochtends vroeg tot s’ avonds laat informeren en inspireren ze hun lezers. Een adverteerder kan alleen maar winnen door zich aan deze publishing merken te linken en mee te surfen op de unieke band die deze merken hebben met hun fans.

Innoveren en opleiden

Uiteraard zal BPX een belangrijke rol spelen in het connecteren van uitgevers en adverteerders. “We zullen opleidingen aanbieden, research delen, best practices en media trendwatching voorstellen. We willen iedereen in de advertentiemarkt bereiken, ongeacht expertise of leeftijd”, aldus Elslander.

Bovendien zullen de uitgevers via BPX ook investeren in innovatieve advertentie-oplossingen. “We moeten het elke adverteerder zo gemakkelijk mogelijk maken om hun campagnes succesvol uit te rollen.