
- De expertjury’s selecteerden na intensieve beraadslaging 45 dossiers in 9 categorieën.
- Een zeer uitgebreide AMMA-jury evalueerde de 31 dossiers in de categorie Best Use of 1 Medium en koos 13 genomineerden.
- EssenceMediacom, GroupM, Havas Media, Space en Wavemaker werden 5 keer genomineerd, dentsu en Mindshare elk 4 keer.
- Bij de regies valt JCDecaux op met genomineerde dossiers in 4 verschillende categorieën, gevolgd door Ads & Data en DPG Media met 3 nominaties.
De editie 2025 van de AMMA (Annual Master in Media Awards) heeft andermaal een nieuw record gevestigd. Er werden niet minder dan 197 dossiers ingediend in de 14 AMMA-categorieën, die elk betrekking hebben op een specifiek domein van de media-expertise.
182 media- en reclameprofessionals van de AMMA-jury, samengesteld door voorzitter Gaetano Palermo (Head of Brand Advertising & Media bij Engie), vergaderden tijdens 10 sessies op 24, 25 en 30 april om de inzendingen te evalueren en de 5 beste dossiers te nomineren.
Binnen de meeste categorieën, verloopt de toewijzing van de AMMA in twee stappen. Zo worden de dossiers binnen de categorieën ‘Best Media Strategy’, ‘Best Creative Media Use’, ‘Best Long-Term Media Strategy’, ‘Best Use of Performance Marketing’, ‘Innovation & Development of the Year’, ‘Media Research of the Year’, ‘Best Use of Data’, ‘Best Use of Native & Content’, ‘Media Brand of the Year’ en ‘Media Sustainable Development Award’ grondig onder de loep genomen tijdens 10 verschillende juryzittingen van een groep experten die 5 dossiers per categorie selecteren en doorsturen naar de finale jury.
De debatten van de expertjury’s expertgroepen werden in goede banen geleid door juryvoorzitter Gaetano Palermo die hierin werd bijgestaan door de vice-juryvoorzitter José Fenandez (Chief Customer Experience, Marketing & Digital Officer bij D’Ieteren).
Gaetano Palermo: “Ik ben onder de indruk van de mate van betrokkenheid van de experts. Je voelt de trots van de deelnemers om in een jury te zitten, maar ook hun passie voor hun vak. Deze jury’s zijn een momentopname van de markt: aan de ene kant vind je de professionals die elke dag voor hun klanten werken en aan de andere kant al de beste experten op het gebied van mediaplanning in België. Deelnemen is een unieke kans en ik denk dat de experts zich bewust zijn van deze kans en van hun verantwoordelijkheid. Zij beoordelen immers het werk van hun collega’s.”
“En dan is er nog het feit dat ik de gelukkigste voorzitter ter wereld ben. Ik mag een prestigieuze jury voorzitten voor de 20ste verjaardag van de AMMA. Dit is uniek in de geschiedenis van de competitie: voor de categorie Best Long-Term Media Strategy zaten voormalige winnaars van de titel Media Advertiser of the Year in de jury. De volgende voorzitter die deze kans krijgt, dat zal pas over 20 jaar zijn.”
AMMA Expert Jury Best Long-Term Media Strategy

Van links naar rechts: Hugues Rey (Havas), Yves De Voeght (Target Victory), Valérie Morfitis (Unilever), Steven De Deyne (Proximus), Gaetano Palermo (Engie), Luc Van Wichelen (Mondelez), Sophie Vanderwinkel (IPM Advertising), Roel Van Aelst (iO), Bart De Pauw (GroupM), Christine Jean (Brocom), Alex Thoré (Var), Marie-Noëlle De Greef (Dune52), Antonine Seynaeve (Stichting tegen Kanker), Kristine Verhelst (D’Ieteren), Kris Coumans (Daimler AG), Nathalie Erdmanis (Ageas Group)
De genomineerden
De awards voor de felbevochten categorie (26 ingezonden dossiers) ‘Best Media Strategy’ zullen verdeeld worden door de finale jury tussen onderstaande campagnes:

Voor de prijzen van ‘Innovation & Development of the Year’, die initiatieven bekronen voor een opmerkelijke bijdrage aan de ontwikkeling van een medium of aan de kennis van de markt, ziet de lijst der genomineerden er als volgt uit:

Voor de AMMA van ‘Media Research of the Year’ komen 5 opmerkelijke cases in aanmerking:

Het grote aantal inzendingen (20) in de categorie ‘Best Use of Native & Content’ toont aan dat de ‘native’ reclameformaten en het gebruik van influencers zich steeds verder ontwikkelen binnen onze markt. De jury koos na beraad voor deze 5 cases:

De 5 genomineerden voor Best Creative Media Use zijn :

De expertjury voor de categorie ‘Best Use of Performance Marketing’ koos uit 14 dossiers deze 5 genomineerden:

De 5 genomineerden binnen de nog steeds groeiende categorie Best Use of Data (15 ingediende dossiers) zijn:

De Media Sustainable Development Award honoreert de ontwikkeling van oplossingen en innovaties die het mogelijk maken dat de media- en communicatiesector zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt om bij te dragen aan een meer duurzaam en inclusief ecosysteem. De expertjury voor deze categorie selecteerde 5 cases.

Voor de categorie Best Long-Term Media Strategy werd een speciale jubileum-jury samengesteld waarvoor alle vorige Media Advertisers of the Year werden uitgenodigd. Zij verwezen deze 5 dossiers door naar de finale jury:

De categorie ‘Best Use of 1 Medium’ is uitgegroeid tot een categorie apart: het gaat over de meest gewaagde, creatieve, innovatieve en efficiënte manieren waarop zeer uiteenlopende touchpoints worden ingezet. Er werden dit jaar 31 dossiers ingediend. Een zeer uitgebreide speciale jury van 26 mediaprofessionals wees prijzen toe aan 13 dossiers:

In samenwerking met CommPass, biedt de UMA (United Media Agencies) aan iedereen de mogelijkheid om tijdens een zeer interessante namiddag 35 van de bovengenoemde dossiers te komen ontdekken. De genomineerden binnen de categorieën Best Media Strategy, Best Long-Term Media Strategy, Best Creative Media Use, Best Use of Data, Best Use of Native & Content, Best Use of Performance Marketing en Media Sustainable Development Award)zullen aan de hand van beknopte presentaties (6 minuten per case) de voltallige jury proberen te overtuigen dat ze een award verdienen. De UMA Get Together Best Media Campaigns vindt plaats op 14 mei vanaf 10u30 in Resort Dolce La Hulpe.
De finale jury komt op 16 mei samen in de kantoren van Engie om te oordelen over de Gold, Silver en Bronze awards.
De awards zullen worden uitgereikt tijdens de feestelijke AMMA Ceremony op 12 juni op het grootse podium van de Flagey-studio’s in Brussel.