Aimé Van Hecke en Philippe Bonamie bespreken lancering Libelle TV en de komst van Netflix

FacebookTwitterLinkedIn

Op de Sanoma Media Parade in de kantoren van Sanoma in Diegem spraken Aimé Van Hecke (Sanoma Media Belgium) en Philippe Bonamie (De Vijver Media) gisteren over de lancering van Libelle TV, het huidige televisielandschap en de mogelijke komst van Netflix naar België.

 

De digitale zender Libelle TV is een initiatief van Sanoma Media Belgium. De commerciële spotverkoop wordt georganiseerd door SBS Regie, terwijl alle non-spotreclame via Sanoma Communications gaat. Van Hecke en Bonamie benadrukten dat Libelle TV geen concurrent voor VIJF is, maar een aanvulling erop. Er zijn belangrijke inhoudelijke verschillen: Libelle TV focust zich op namiddagtelevisie en is meer een nichezender, met als slagzin “Taking care of yourself and your loved ones”. VIJF verzorgt generalistische avondtelevisie voor volwassen vrouwen. De beide zenders zijn dus complementair. 

 

Libelle TV verzorgt vooral lokaal geproduceerde content (75 procent lokale tegenover 25 procent internationale content), inspelend op de multitaskende vrouw tussen 24 en 54. De zender is enkel via Telenet beschikbaar op zendernummer 18. 

 

In tijden van crisis, en in een markt die niet groeit, leek samenwerken en kosten delen een logische gulden middenweg tussen investeren en niet investeren. Philippe Bonamie benadrukte dat het hier niet gaat om een structurele samenwerking, maar om een interessante win-winsituatie. Hij sluit verdere gelijkaardige projecten tussen beide vennootschappen niet uit.

 

Van Hecke gaf in een uitweiding over Finland (het thuisland van Sanoma Media) aan dat grote zenders steeds meer marktaandeel verliezen aan een gefragmenteerd veld van nichezenders. Van Hecke ziet in de toekomst twee soorten televisie overblijven: blockbustertelevisie en gespecialiseerde, gerichte televisie. Libelle TV zet duidelijk in op die tweede markt. 

 

De komst van NetFlix, een aanbieder van on-demand content, houden Van Hecke en Bonamie ‘oogluikend in de gaten`. Ze achten het gevaar van NetFlix hier wel minder groot, aangezien die speler zich vooral focust op grote internationale programma`s. In die zin is, dixit Van Hecke, de beweging van VT4, met quasi exclusief internationale content, naar VIER, met vooral programma`s van eigen bodem, een goede strategische keuze geweest. Bonamie ziet in NetFlix vooral een bedreiging voor de betaalzenders zoals PRIME. Vooral de grootte van het prijsverschil wordt daar belangrijk. 

 

Hoewel het on demand-aanbod van NetFlix niet te onderschatten is, is de hypothese van Van Hecke dat de impact van non-lineaire programmatie beperkt blijft tot 15 à 20 procent. De kracht van lineaire televisie mag volgens hem niet onderschat worden, en regelt nog altijd het dagelijkse leven van heel wat mensen. Non-lineair kijken zal zeker aan belang winnen, maar lineair kijken blijft volgens Van Hecke de markt domineren. 

 

Bonamie benadrukte nog dat met het project Stievie al een belangrijk on-demand tegengewicht voor NetFlix wordt gecreëerd. 

 

Je vindt Libelle TV in onze database via deze link.