Aftrap van The Future of Shopping Roadshow in Leuven, een mobiel belevingscentrum georganiseerd door RetailDetail en Unizo

FacebookTwitterLinkedIn

De klant van vandaag is al lang niet meer de klant van 10 jaar terug. Hij doet andere aankopen en koopt vooral op een andere manier. Als retailer of winkeluitbater is het belangrijk om hierop in te spelen. Hoe winkelt de consument van de toekomst? Wat wijzigt er in zijn gedrag?

 

Vanaf vandaag maken RetailDetail en Unizo de handelaars futureproof met de lancering van The Future of Shopping. Dit is een roadshow doorheen 5 Vlaamse steden waarin Unizo en RetailDetail 6 zeecontainers plaatsen met daarin de toekomst van de retail. In die containers kan de handelaar kennismaken met de consument van bij hem thuis tot aan de kassa. De aftrap vond plaats in Leuven.

 

De nieuwe consument

 

“De consument van vandaag is 24 op 24 online, is beter geïnformeerd, mondiger en mikt meer en meer op beleving. Ook het aanbod is veel ruimer dan enkele jaren terug. Het shoppinggebeuren is niet meer te vergelijken met vroeger. Als handelaar moet je op die veranderende wereld inspelen. Wie niet mee evolueert, mist de boot”, zeggen Unizo en RetailDetail. Dit initiatief is daarom ook gekomen omdat heel wat handelaars niet goed weten hoe ze dit moeten aanpakken.

 

Kim Mompaey, coördinator retail van Unizo, ging tijdens de persconferentie dieper in op welke eigenschappen de nieuwe consument heeft. Zo is die o.a. door het gigantische aanbod niet meer trouw. De nieuwe consument is ook mobieler dan ooit en vooral de grote centrum shoppingsteden hebben een sterke aantrekkingskracht. De keuzes die hij maakt gebeuren niet louter meer rationeel en hij is bereid meer te betalen voor een merk die hem emotie en beleving kan schenken.

 

Volg de Customer Journey in 6 containers

 

In de zeecontainers volgen de handelaars de consument in zijn shopproces: voor, tijdens en na het shoppen. Handelaars zien welke kanalen de consument gebruikt om zich thuis voor te bereiden, en op welke kanalen handelaars vandaag moeten inzetten. Er wordt ook de winkelstraat getoond en de manieren hoe de consument zich laat verleiden om een winkel binnen te gaan. Op een interactieve manier kunnen handelaars zien wat de ‘nieuwe consument` verwacht van een winkel.

 

“Wij willen tonen wat de mogelijkheden zijn, we geven een menukaart met opties. Handelaars maken zelf uit waar ze de klemtoon op leggen. Het gaat er niet om alles ineens te gaan veranderen, maar om weloverwogen strategische keuzes te maken”, verklaren Unizo en RetailDetail.

 

The Future of Shopping Roadshow houdt nog halt in Gent, Hasselt, Roeselare en Mechelen. Alle details vindt u op www.ontdekdecontainer.be.