
Var versterkt haar positie in de podcastmarkt. Vanaf 1 april verzorgt de regie ook de reclamewerving voor alle podcasts van Mediahuis. Samen met de VRT-podcasts zijn dat meer dan 300 titels.
Podcasts zijn geen massamedium zoals radio vandaag, noch vluchtige boodschappen die snel verdwijnen. In een wereld vol afleiding bieden ze iets unieks: échte connectie, diepgang en impact. Ze zijn een strategische kans om luisteraars te raken in hun interesseveld en langdurige betrokkenheid op te bouwen. Ze gaan dieper, geven ruimte voor verhalen zonder tijdsdruk en bereiken een bewust gekozen publiek.
Var beschikt vandaag over een grote podcastinventaris, met populaire VRT-titels als ‘Het Kwartier’, ’90 Minutes’, ‘Sporza Daily’, ‘Nieuwe Feiten’, ‘#weetikveel’ en ’22 minuten stomme vragen’. Vanaf 1 april komen daar de podcasts van De Standaard, het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg bij, zoals ‘DS Vandaag’, ‘Het Punt van Van Impe’, ‘Stemmen van Assisen’, ‘Vrolijke Vrekken’ en ‘Van Moord tot Verdict’.
Dit biedt adverteerders de kans om via audioprerolls aan het begin van podcastafleveringen een breed en geëngageerd Vlaams luisterpubliek te bereiken. Voor adverteerders die hun merk willen koppelen aan een specifieke podcastreeks, is er de mogelijkheid voor sponsoring per titel. Sponsoring van een VRT-podcast verloopt via Var, terwijl sponsoring of een creative partnership van een Mediahuis-podcast zal verzorgd worden door de audioproductietak van Mediahuis zelf.
Anaïs Tack, Head of Digital bij Var: “Deze uitbreiding maakt van Var dé audioreferentie in Vlaanderen. Meer dan de helft van de online luistersessies verloopt via ons netwerk. Met onze podcasts bieden we adverteerders niet alleen het breedste kwalitatieve bereik, maar ook directe toegang tot een aandachtig en loyaal publiek. Met meer dan 300 podcasttitels zijn we de grootste speler op de markt. Adverteerders kunnen via ons breed en impactvol adverteren met prerolls in podcasts over muziek, nieuws, sport, lifestyle en human interest.”