Stabiliteit voor Roulartamerken in CIM-resultaten

FacebookTwitterLinkedIn

De nieuwste editie van de CIM persstudie brengt voor de tweede keer de resultaten van een persbevraging die naast het bereik van kranten en magazines, ook het digitale bereik via pc en tablet in kaart brengt. Hieronder de conclusies van Roularta.

 

Papieren en digitale edities zijn bij Roularta Media inhoudelijk identiek en de advertenties verschijnen ook in de digitale versie, zodat “paper+digital” als maatstaf wordt genomen. Daarenboven wordt nu ook het ‘mediamerk` gemeten: papieren editie + digitale editie + bezoekers website. De CIM-indicatie ‘total brand` is interessant, vooral voor uitgevers, om synergieën en profielen te detecteren, maar het is duidelijk dat de website eigenlijk niets te maken heeft met het bereik van een campagne via “paper+digital”. De “total brand”-cijfers zijn dan ook geen weerspiegeling van welk commercieel aanbod ook.

 

Binnen de kwaliteitspers haalt Knack met 473.191 lezers het grootste bereik in Vlaanderen. In het Zuiden staat Le Vif/L`Express op een tweede plaats met 382.046 lezers. In het segment van de brede publiekskranten is De Zondag (met een stijging van 4%) – na De Streekkrant – de grootste krant in Vlaanderen met 1.617.820 lezers.

 

Deze nieuwe CIM getuigt voor de meeste Roulartatitels van een grote stabiliteit: Krant Van West-Vlaanderen, Nest, Plus Magazine, Ik Ga Bouwen/Je Vais Construire, Sport Voetbalmagazine/Sport Foot Magazine, Steps, De Streekkrant bevestigen hun lezersaantallen.

 

Trends/Trends-Tendances tikt dankzij een stijging van 11% af op 212.573 lezers en behoudt zijn marktleiderspositie tegenover de combinatie Tijd/L`Echo. De businessbladen doen het goed volgens deze nieuwe CIM. Data News heeft dankzij zijn stijging met 5% dit jaar terug een reguliere CIM-fiche.

 

En de nieuwkomer binnen de Roularta-portefeuille Beter bouwen & verbouwen/Tu bâtis, je rénove stijgt met 7% tot een lezersaantal van 196.700. De andere Roularta-titel binnen dit segment Ik Ga Bouwen/Je Vais Construire bereikt 179.200 lezers.

 

De markt van de vrouwenbladen staat duidelijk onder druk, maar ook hier bevestigen Knack Weekend en Le Vif Weekend hun positie en bereiken respectievelijk 369.842 en 232.549 lezers. In hun taalgebied zijn beide titels groter dan de lifestyle bijlages van kwaliteitskranten en ook tegenover de maandbladen behalen de Weekends schitterende resultaten.

 

Tenslotte vermelden we nog dat Trends/Trends-Tendances het meest geniet van de nieuwe meetmethode die ook de website integreert, het bereik van het merk stijgt met 43% tot 277.956 lezers en surfers. Hoewel de dagbladen meer baat hebben bij de integratie van de website blijft het merk Trends/Trends-Tendances groter dan het merk Tijd/L`Echo. Zowel voor Knack als LeVif/L`Express zorgt de site voor een extra bereik van 17%.