Resultaten CIM radio golf 2013-1 zijn bekend

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM maakte op 23 mei 2013 de resultaten voor de radio’s (W2013-1) bekend. De cijfers omvatten de periode van 5 januari tot en met 6 april 2013.

 

De winnaars in het noorden:

•    Radio 2: de radiozender noteerde tijdens de vorige 3 studies nog een verlies maar behaalt nu met 31,36% marktaandeel het beste resultaat sinds 2009.

•    Radio 1: gaat er opnieuw op vooruit. De zender stijgt net zoals tijdens de vorige wave en komt uit op 8,46% marktaandeel.

•    Nostalgie: groeit tot 6,42% marktaandeel nadat het bij de vorige golf met een daling te maken kreeg.

 

Joe FM blijft stabiel. De radiozender blijft rond de 7,9% hangen.

 

De verliezers in het noorden:

•    MNM: de hitzender van de VRT is tijdens de vorige 2 waves er stevig op vooruitgegaan maar komt met 8,57% terug op het niveau van de eerste golf van 2012.

•    StuBru: zakt terug tot 11,92%.

•    Q-Music: de zender verliest 0,41% marktaandeel en strandt op 13,05% maar blijft de 2de zender in Vlaanderen.

•    Klara: de zender met klassieke muziek zakt lichtjes en duikt onder 2% marktaandeel.

 

Dit betekent dat alle VRT-netten een vooruitgang hebben van 62% naar 62,4%. De Q-group daalt lichtjes van 21,3% naar 20,9%.

 

De winnaars in het zuiden:

•    Radio Contact stijgt tot bijna 16% en wordt marktleider ten koste van Bel RTL.

•    Vivacité: heeft gedurende enkele waves sterke verliezen geleden maar knoopt terug aan met een groei en komt op 12,86%.

•    Fun Radio groeit sterk en komt tot bijna 5% marktaandeel.

•    Sud Radio gaat er stevig op vooruit en strandt op 1,41%.

 

Radio Nostalgie, La Première, Pure FM, Musiq`3 en Twizz vertonen kleine wijzigingen.

 

De verliezers in het zuiden:

•    Bel RTL gaat tijdens deze studie sterk achteruit tot 13,98% waardoor het zijn marktleiderschap verliest.

•    Classic21: de stijging die de radiozender tijdens de vorige waves had, is verdwenen en komt daardoor terug tot op 8,30% marktaandeel.

•    NRJ: na een stijging in de vorige studie, daalt het marktaandeel tot 6,44%.

 

Het aandeel van de RTBF-netten gaat achteruit van 33,15% naar 32,94%.