Resultaten CIM cijfers Verspreiding pers 2014 Q4

FacebookTwitterLinkedIn

De laatste CIM-studie Pers toont de verdere daling van de magazinemarkt nogmaals aan. De totale meetbare verspreiding van weekbladen gaat met 1,69 procent achteruit. Er werden in 2014 7,1 miljoen weekbladen verspreid, of 85.692 (-1,19 procent) minder dan vorig jaar. In Wallonië is de daling steviger (-2,42%). Daar klokte men af op een verspreiding van 4.487.093 exemplaren.

 

De maandbladen kenden een zwaardere terugval. De markt krimpte er met 4,95% en er werden 2,6 miljoen exemplaren verspreid.

 

Ook de tweewekelijkse uitgaven gaan achteruit met 1,40 procent tot 1,385 miljoen exemplaren. Voor de tweemaandelijkse zijn de cijfers ook negatief. In België is er een daling van 0,60 procent te noteren tot een verspreiding van 476.419 exemplaren.

 

Alle Nederlandstalige kranten hebben minder papieren exemplaren verkocht. Met de digitale exemplaren meegerekend, boeken De Standaard (+1,90%), De Tijd (+1,52%) en Het Belang van Limburg (+0,73%) vooruitgang.
Gazet van Antwerpen (-0,40%), Het Nieuwsblad/De Gentenaar (-1,07%) en Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet (-1,92%) verliezen lezers.

 

Ook alle Franstalige kranten hebben minder papieren exemplaren verkocht. Met de digitale exemplaren meegerekend, blijven ze allemaal in het rood met La Dernière Heure (-7,25%) en Le Soir (-8,53%) als zwaarste verliezers.

 

De nieuwe CIM-cijfers gaan over een periode van het eerste tot het vierde kwartaal van dit jaar. Hieronder vindt u een overzicht van de opmerkelijkste resultaten.

 

Hier vindt u de samenvattende tabellen 2014 T1 – 2014 T4 terug.