Jongeren hebben honger naar nieuws. Hun eigen weg vinden in het nieuwsaanbod is echter niet altijd eenvoudig. Jonge mensen vinden de dagelijkse nieuwsstroom vaak overweldigend. Ze hoeden zich voor fake news en gaan op zoek naar kwalitatieve journalistiek met voldoende duiding. Er is bij jongeren bereidheid om te betalen voor nieuws, maar zij willen niet ‘vasthangen’ aan de beperking van een abonnement op één nieuwsmerk.
Mediahuis gelooft onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek die een positieve bijdrage levert aan heel de samenleving en dus ook aan de leefwereld van jongeren. De mediagroep rolt projecten uit waarbij jonge mensen ingeschakeld worden om mee het nieuws te maken. Enerzijds werkt Mediahuis aan nieuwe producten op maat van de nieuwe generatie, anderzijds wordt er ook gekeken naar mogelijkheden om de bestaande nieuwsmerken zo goed mogelijk binnen het bereik van jongeren te brengen. In die optiek lanceert de krantengroep de abonnementsformule “-26 plus”.
“-26 plus” is een leesformule met één toegang tot de nieuwsmerken van Mediahuis. Het abonnement kost 1 euro per week, is maandelijks opzegbaar en de prijs blijft 3 jaar geldig. Met deze formule kunnen jongeren tot 26 jaar onbeperkt alle online artikels lezen van De Standaard, Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, ongeacht of men doorklikt vanuit Instagram, Facebook, TikTok of surft op de websites of in de apps van de nieuwsmerken.
Koen Verwee, CEO Mediahuis België: “Volgend jaar trekken alle jongeren tussen 18 en 23 voor de eerste keer naar de stembus. We leren uit onderzoek dat jongeren een grote interesse hebben in correcte informatie en duiding over wat er gebeurt in de wereld, maar tegelijkertijd zeer prijsbewust zijn waardoor ze enkel gratis nieuws consumeren. Daarom lanceren we deze formule. Voor de prijs van een halve pint per week kunnen ze voortaan onbeperkt betrouwbare journalistiek consumeren.”