Space Essentials – Digimeter wave 6, Digimeter, digi-blunder?

FacebookTwitterLinkedIn

December 2013: iMinds (het vroegere IBBT) publiceert wave 6 van zijn Digimeter-onderzoek 1 naar het bezit en gebruik van media en informatie en communicatietechnologieën (ICT) in Vlaanderen. De grote koppen in de kranten gaan niet zozeer over het aantal gegevens over de verschillende technologieën, maar wel over het zogenaamde massale reclameontwijkende gedrag via de doorspoelfuncties van de digitale tv. Duidelijk overdreven en fout geïnterpreteerde cijfers, want de CIMgegevens geven consistente resultaten… die sterk afwijken van degene die in de pers worden opgevoerd!

 

In een notendop:

  • Digimeter vormt sinds enkele jaren een waardevolle informatiebron over het invoeren, bezit en gebruik van ICT in Vlaanderen. De gegevens ervan kunnen overigens samenhangen met sommige CIM-indicatoren.
  • De informatie over het gebruik van het uitgesteld tvkijken en het vermijden van tv-reclame lijkt daarentegen fel overdreven te zijn. In vergelijking met de observatie van een panel gebruikers, heeft deze methode heel wat vertekeningen.
  • Even de stand van zaken opmaken: het uitgesteld tvkijken wordt momenteel door een minderheid (slechts 2% kijkt uitsluitend uitgesteld) en gedurende een beperkte tijd (10 minuten per dag in Vlaanderen, ofwel 6% van de totale kijktijd naar de televisie) toegepast… maar het uitgesteld tv-kijken gaat, weliswaar, gepaard met een drastisch lagere blootstelling aan tv-reclame.
  • Kortom, Digimeter moet worden genomen voor wat hij kan doen: nauwkeurige beelden geven van houdingen en profielen van gebruikers. De CIM TV-studie staat al jaren in voor het nauwkeurige en gedetailleerde onderzoek naar het kijkgedrag, in alle transparantie en met een grote samenhang