Het is moeilijk om aan het nieuws van de groep uit Mountain View te ontsnappen als je het nieuws over de media volgt. Of zelfs het nieuws tout court. Maar in de reclame gaat het momenteel dus over de aangekondigde dood van de third party cookies in de Chrome-browser en Google die ons een nieuw woord leert: ‘FLoC’, wat verwijst naar de targetingoplossing die afgeschilderd wordt als de remedie voor alle problemen die mogelijk ontstaan door de afschaffing van de cookies.
FLoC staat voor “Federated Learning of Cohorts” (niets te maken met Asterix dus). Er is nog een ondertussen populair acroniem dat aangekondigd werd door eMarketer: de PPID – ‘Publisher Provided Identifier’, een tool bedoeld voor uitgevers die zo ‘first party’ identifiers van hun gebruikers kunnen creëren. Deze identificatiegegevens kunnen door adverteerders worden gebruikt, een beetje zoals een “vulgaire” cookie. Met één verschil: de uitwisseling vindt plaats binnen het Google-ecosysteem en zal zich daar wellicht toe beperken. Net als de FLoC eindigt de geldigheid ervan buiten de perimeter van Google. Maar is die verzekerd van een bijna exhaustieve alomtegenwoordigheid aan consumentenkant: in 2020 stond Google bovenaan de sites die het meest door Belgen werden geraadpleegd (met zijn Maps-module op twee), YouTube domineerde de ranglijst van Belgische videodiensten, Chrome stond bovenaan de favoriete browsers en het marktaandeel van Google op het gebied van online search had veel weg van de verkiezingsuitslag in een dictatuur. De Google+ crash is uiteindelijk het minpunt.
Er is inderdaad één domein – dat van sociale media – waar Sundar Pichai en zijn troepen er niet in slaagden door te breken. Een van de volgende afspraken voor het bedrijf zal het begin van de zomer zijn: op 21 juni 2021 moeten de lidstaten van de Europese Unie Richtlijn 2019/790 inzake auteursrechten omgezet hebben. Als dat eenmaal een feit is zouden Google (maar ook de andere techgiganten) de lokale uitgevers moeten betalen voor het gebruik van hun inhoud. Nee, of u nu een adverteerder, uitgever, bureau of een gewone consument bent, over Google is het laatste woord nog niet gezegd.