Seen from Space: in digitale reclame is kwaliteit aandacht

FacebookTwitterLinkedIn

Op de International Publishing and Data Conference distilleerde een onderzoek dat Lumen Research en IPSOS combineerden, de recepten voor de optimalisering van de aandacht voor digitale reclame. Aan de hand van eye tracking technieken baseert de enquête zich op informatie die verzameld werd bij meer dan 500 respondenten (van wie helaas slechts een honderdtal ondervraagd werden via mobile).

Er bestaan vijf optimalisatiewijzen. Ze betreffen de compatibiliteit met mobile, de targeting, de ruis, de context en de positie op het scherm. De eerste aanbeveling heeft betrekking op het ontwerp van de boodschap: het verschil in aandacht tussen een advertentie die compatibel is met mobile en een andere bedraagt 89% (het is overigens vreemd dat een boodschap niet ‘device agnostic’ wordt gemaakt, als je weet dat volgens Gemius amper 27% van de Belgische page views van PC of laptops komen).

Een efficiënte targeting gericht op consumenten die het product kennen en zouden kunnen kopen, optimaliseert de aandacht van factor een naar twee (en zelfs bij consumenten die het merk niet kennen, bedraagt de uplift 1,7). Vervolgens spelen factoren betreffende de context: de plaatsing op een ‘quality content’ site optimaliseert de aandacht met factor 2.6 versus een ‘task’ site (e-commerce, social of search). Het begrip quality content wordt niet gedefinieerd, maar andere publicaties van Lumen Research beschouwen ‘newsbrands’ als onderdelen van deze categorie. Weinig ruis (maximum twee advertenties per scherm) verdubbelen de inzet ook.

Tot slot zijn er meerdere best practices wat de positie op het scherm betreft. De meest verrassende? ‘Behind the fold’ advertenties die een ‘scroll down’ vragen, zijn uiteraard minder zichtbaar, maar als er toch naar beneden gescrolld wordt, vangen ze meer aandacht. Resultaat: een bescheiden maar reële optimalisatie (gemiddeld +29%). “Quality over quantity” luidde de titel van de studie: een veelbelovend perspectief.

Redactie: MM.