Investeringen in digitale publiciteit blijven stijgen in Europa en België

FacebookTwitterLinkedIn

Volgens het AdEx Benchmark onderzoek, uitgevoerd door IAB Europe, bereikten de budgetten die verleden jaar op Europese schaal besteed werden aan digitale reclame 36 miljard euro, wat een groei is met 13,3% tegenover 2014.

 

Het AdEx-onderzoek verzamelt de cijfers van 27 Europese landen. Een twintigtal daarvan vertoont voor het tweede jaar op rij een groei met twee cijfers, drie markten overschrijden zelfs de drempel van 30%.

 

In België blijkt uit het AdEx-onderzoek, uitgevoerd door IAB Belgium in samenwerking met UMA, dat de bestedingen in digitale reclame verleden jaar meer dan 400 miljoen euro bedroegen, wat een stijging betekent van 14,5% tegenover 2014. Deze prestatie toont aan dat de online marketing nu een centrale plaats inneemt in het Belgische reclamelandschap.

 

Buiten het globale cijfer van de budgetten besteed aan het digitale, meet de AdEx-studie eveneens de kanalen die het meest op prijs gesteld worden door de adverteerders en media-agentschappen in België. Bij de populairste kanalen blijft display advertising (grafische publiciteit) koploper met 36,2% van de bestedingen, gevolgd door gesponsorde links op zoekmachines (28,3%), video (18,1%), reclame op sociale netwerken (15,7%) en e-mail marketing (1,8%).

 

“Sinds 2012 stelt men een duidelijke versnelling vast van de reclamebestedingen in het digitale”, onderlijnt Stéphanie Radochitzki, Digital Strategy Manager bij Space en belast met studies bij IAB Belgium. “In enkel jaren tijd is het digitale uitgegroeid van een bijkomend medium tot een strategische keuze voor adverteerders die de steeds meer met het internet verbonden gebruiker willen bereiken. Deze evolutie ligt in lijn met de Europese markt. Het is de vrucht van het werk van alle marktspelers, maar ook van de voortdurende evangelisatie door het IAB in België.”

 

De AdEx-studie is een schatting van de reclamebestedingen in het digitale, waarover bij alle marktspelers een consensus bestaat. De berekening van de Belgische cijfers is gebaseerd op de laatste resultaten van het IAB Matrix-onderzoek dat op geregelde tijdstippen de verdeling bekijkt van de budgetten over display advertising, search engine marketing, video en social media marketing.

 

De AdEx houdt ook rekening met de cijfers van het Nielsen MDB-onderzoek voor de campagnes in display advertising, aangekocht buiten de programmatic buying modus. Aangezien het IAB Europe werkt met netto-investeringen, werden de Nielsen MDB-cijfers aangepast om de ‘ratecard’ tarieven om te vormen tot ‘netto’ investeringen.

 

Het IAB werkt aan het uitrollen van een nieuw onderzoek over de digitale bestedingen, in samenwerking met DMA, UMA en het onderzoeksbureau Nielsen. “De Belgische markt heeft echt behoefte aan een dergelijk onderzoek om de bestedingen op alle digitale kanalen te meten”, onderlijnt Patrick Steinfort, voorzitter van IAB.