BD myShopi: 9 op de 10 Belgen leest reclamefolders

FacebookTwitterLinkedIn

91% van de Belgen leest reclamefolders en spendeert hier wekelijks gemiddeld 19 minuten aan. Dat blijkt uit een jaarlijkse bevraging in april 2019 door marktonderzoeksbureau Profacts bij 1.017 Belgen naar het gebruik van reclamefolders, in opdracht van BD myShopi. De bevraagde consumenten zijn representatief voor de Belgische populatie qua geslacht, leeftijd, professionele activiteit en geografische spreiding.

Reclamefolders blijken populair bij alle leeftijden. 91% leest reclamefolders en daarbij is de supermarktfolder het meest geliefd: 7 op de 10 Belgen (66%) verklaart deze folder graag tot heel graag te lezen.

Tim De Witte, CCO BD myShopi: “Het activerende effect van de folder op jongeren en ouderen is op veel vlakken gelijkaardig. Zowel papieren als digitale folders zetten alle leeftijdsgroepen aan tot het overwegen van aankopen, het ontdekken van nieuwe producten of het surfen naar de website van een winkel of merk.

Promoties en boodschappenlijstjes

Volgens de rondvraag is de Belg een promojager: de afgelopen drie maanden gebruikte 7 op 10 Belgen (72%) een kortingsbon. Het merendeel van die bonnen (71%) vond de consument in de papieren reclamefolder.

Driekwart van de Belgen (72%) houdt overigens vast aan boodschappenlijstjes en daarbij baseert 4 op 5 Belgen (83%) zich op reclamefolders. 2 op 5 Belgen leest de reclamefolder ter inspiratie (43%) of als ontspanning (42%).

Reclamefolder leidt Belg naar lokale handelaar

Uit eerder onderzoek door Deloitte* blijkt dat folders de lokale handel binnen een straal van 20 kilometer stimuleren. De rondvraag van BD myShopi toont aan dat de afstand die een folderlezer bereid is af te leggen voor een product, afhankelijk is van het type.

Promoties op dagelijkse aankopen brengen consumenten doorgaans naar de regionale supermarkt (5 kilometer), maar voor niet-alledaagse producten zoals kledij of elektronica durven Belgen meer kilometers af te leggen (10 tot 20 kilometer).

Tim De Witte, CCO BD myShopi: “Producten als kleding, telefonie of elektronica zijn tegenwoordig online erg in trek. Voor kleinere lokale spelers is het niet altijd even gemakkelijk om op te boksen tegen de verschillende binnen- en buitenlandse e-commercespelers. De folder is een belangrijke schakel in lokale handel.

Slechts 4% gaat volledig “papierloos”

Eén op de drie Belgen (33%) geeft aan uitsluitend papieren folders te lezen, maar de digitale folders op desktop, smartphone en tablet winnen terrein. Iets meer dan de helft (54%) leest zowel papieren als digitale folders. Opvallend: slechts 4% gaat volledig “papierloos” en beperkt zich tot het lezen van de digitale versies van de folders.

*Deloitte Monitor – Sociaal-economische impact van huis-aan-huis communicatie: de folder als schakel in de lokale en Belgische economie, 2019.