Eén en Canvas bereiken dagelijks 2,6 miljoen Vlamingen met content die raakt

Var
FacebookTwitterLinkedIn

De twee grootste televisienetten van VRT hebben een geweldig eerste kwartaal van 2023 achter de rug: Eén en Canvas bereikten samen dagelijks gemiddeld 2,6 miljoen kijkers (42% van alle Vlamingen 4+), en dat met programma’s die het verschil maken zoals Het Verhaal van Vlaanderen, Restaurant Misverstand, 1985 en Onze Natuur.

Dat VRT-televisie er een geweldige winter heeft opzitten, is een understatement. Eén kon de jongere kijkers (18-54 jaar) bekoren met straffe programma’s en is met voorsprong de meest bekeken tv-zender in Vlaanderen.

  • 33,2% markaandeel (4+, live+7, 1 jan-21 maart).
  • 24,1% marktaandeel bij 18-54 (beste resultaat sinds 2018).
  • Canvas blijft stabiel met 5,8% marktaandeel (4+, live+7, 1 jan-21 maart).

Kwalitatieve programma’s die het verschil maken

VRT zet al jaren steevast in op een divers kwalitatief aanbod die alle Vlamingen bereikt, boeit en Vlaamse cultuur stimuleert en dat werpt duidelijk zijn vruchten af op zowel televisie als via VRT MAX.

  • Thuis blijft de populairste dagelijkse fictiereeks van Vlaanderen, met gemiddeld 1.168.152 kijkers.** Op VRT MAX kende het nieuwe seizoen meer dan 10 miljoen videostarts.***
  • Dertigers, met herkenbare verhalen rond de mijlpaal van die leeftijd, haalde intussen 1.889.071 starts op VRT MAX.***
  • Het Verhaal van Vlaanderen bracht onze geschiedenis tot leven in bijna 1,8 miljoen Vlamingen . Ook bij 18-54 jarigen was het programma populair, met eenmarktaandeel van 49,1% (18-54 ; Live+7).**
  • Restaurant Misverstand raakte de Vlaming recht in het hart en haalt gemiddeld 935.499 kijkers.**
  • Onze Natuur liet Vlamingen met andere ogen kijken naar de lokale fauna en flora (gemiddeld 665.181 kijkers, Canvas + herhaling op Eén).**
  • 1985 voerde 1.209.786 Vlamingen mee naar de jaren 80 (marktaandeel 40,6%, bij 18-54 40,3%)). **De reeks haalde op VRT MAX 1.838.289 starts.***
  • Arcadia, de gloednieuwe fictiereeks, bewijst nogmaals dat publieke omroepen kunnen wedijveren met internationale streamingplatformen. De eerste twee afleveringen kunnen rekenen op gemiddeld 934.925 kijkers** en het seizoen haalt intussen al 734.904 starts op VRT MAX.***
  • De Weekenden raakte kijkers met integere en authentieke verhalen over mensen tijdens een cruciaal jaar in hun leven (gemiddeld 405.206 kijkers, Canvas + herhaling op Eén).**
  • De Ideale Wereld sloot op Canvas de avond af op een gedurfde en humoristische manier (gemiddeld 233.939 kijkers, 11.1% marktaandeel).**

Bronnen:
*Zender marktaandeel: CIM TV, Noord, Live+7, doelgroepen 4+ / 18-54 jaar. 17-24u, bereik : minstens 10‘ consecutief gekeken, 1 jan – 21 maart.
**Programma’s: CIM TV, CIM ONLINE VIDEO: Noord, 4+, 18-54j.: Rat#incl.: TV rating (Live+7) + Web rating (Preview+Live+28), inclusief reruns. Marktaandeel: hoofduitzending.
***Eigen data VRT MAX.