CIM-cijfers: analyse Mediafin

FacebookTwitterLinkedIn

Op dinsdag 17 oktober werden de nieuwe bereikcijfers van het CIM gepubliceerd.

De businesskranten De Tijd en L’Echo zagen op een gemiddelde dag hun bereik met 5% toenemen tot 511.700 lezers. Deze groei is uitzonderlijk in een Belgische krantenmarkt die op total brand gemiddeld met 4,3% daalt.

Naast een sterk dagbereik behaalt Mediafin met haar vier titels De Tijd, L’Echo, Sabato en Netto / Mon Argent ook een maandbereik van 1.994.300 Belgen ouder dan 16 jaar.

Het toont aan dat de multimediale contentstrategie van Mediafin zijn vruchten afwerpt. Het is duidelijk dat zakelijke beslissingsnemers, beleggers en vermogende gezinnen via de diverse kanalen hun weg vinden tot de content van De Tijd en L’Echo. Van de snelle ochtendupdate via de podcasts tot uitgebreide verslaggeving via de krant of actueel nieuws, updates en analyses via website en app.

De groei van De Tijd en L’Echo wordt vooral gestuwd vanuit de digitale kanalen (web, app, video en podcast), die samen zorgen voor 60% extra bereik. Het investeren in de digitale kanalen in het algemeen, en podcast in het bijzonder, zorgt voor een verdere verjonging van het doelpubliek, waarvan intussen maar liefst 27,3% jonger is dan 35 jaar.

De groei van de kranten ligt volledig in lijn met de verkoopcijfers. De Tijd groeide in 2022 met 11% in betalende verkoop (papier en digitaal) ten opzichte van 2021 en was daarmee de enige stijger in Vlaanderen. Ook voor L’Echo zagen we een vergelijkbare evolutie. De betalende verkoop in papier en digitaal van de Franstalige zakenkrant steeg met 6%.